fbpx

2019.04.16.

Hibák, amiket ne kövess el DJ-ként

Összegyűjtöttem sokéves saját, valamint előttem, utánam zenélő dj-k leggyakoribb hibáit, amikkel szinte minden hétvégén találkozom.

Túlvezérlés:

Talán ez a leggyakoribb, sajnos nem csak a kezdő dj-knél előforduló hiba. Van, aki alapból túlvezérelve játszik, van, aki pedig trackről trackre folyamatosan hangosítja a játékát, mert úgy érzi, a következő rákevert track akkor üt nagyobbat, ha azt kicsit feljebb hangosítva. A szett végén aztán csutkára kitekert gain állássokkal adja át a pultot a következő dj-nek.

Miért rossz ez? Ha a hangosítás elé bekeötött limiter folyamatosan dolgozik, akkor:

  1. elveszik a zenék dinamikája
  2. “laposan fog szólni”
  3. megváltozik a hangkép (pl elmegy, vagy kihagy a mély)helyenként drasztikusan lehalkul
  4. a zene hallhatóan torz lesz

A jelszintek figyelmen kívül hagyása

Őszinte leszek, ezzel a mai napig nekem is nehézségeim vannak, pedig egy alapvető probléma. Sokszor 2 ugyanarra a hangerőre állított sáv közt akár 4-5db különbség is lehet (6dB difi kétszeres hangerőkülönbséget jelent). A tánctéren nagyon zavaró tud lenni a következő track rákeverése, mikor mi feltett kézzel flesselünk, hogy mekkora zene jön, majd pár másodperc múlva jön a meglepődés, hogy „uhh basszus” ez nagyon gyenge. Én azt tudom tanácsolni mindenkinek, hogy egyrészt figyelje a keverőn a ledeket, másrészt pedig bízzon a hallásában, ugyanis létezik a zenéknek egy általam „relatív hangerő”-nek nevezett tulajdonsága. Ez annyit jelent, hogy két zene papíron lehet, hogy teljesen ugyanakkora hangerővel rendelkezik, de a valóságban ez nem így tűnik. Ez azért van, mert bizonyos frekvenciákat hangosabbnak hallunk mint másokat. Ha pl. egy zene hangszerelése, mastere olyan, hogy pl. középmagas frekikből  jobban el van eresztve, akkor azt hangosabbnak halljuk (ez a hangcuccc jellegzetességeiből – pláne hibáiból adódó különbség is).

Mindig ugyanazon set játszása

Ez több sebből is vérzik, hiszen legtöbbször nem ugyanabban az időintervallumban zenélünk, más közönséggel van dolgunk és még sorolhatnám. Tanuljunk meg spontánnak lenni, improvizálni, és ha ez megvan, akkor mindig képesek leszünk alkalmazkodni. Ha ezt sikerül elsajátítanunk, akkor sok fejfájástól megkímélhetjük magunkat. Hagyjuk meg a pre-recorded témákat a világ ’’top 100’’ – ának.

Torrent kft., zippy, egyéb ingyenes helyekről “vásárolt” zenék

Hiába 320-as az a nyavalyás mp3, attól még nem biztos, hogy jó minőségű. A youtube-ról letöltött zenéket ne is említsük, mert az már tényleg kritikán aluli. Lehet, hogy az otthoni Logitech hangrendszeren nem annyira jön ki a minőségbeli különbség, de nagy hangcuccon (mivel sokszoros az erősítés) sokszorosan észrevehető, ha valami gyengén szól. Ha a lejátszott zenéink közül csak 1 track van, ami gyenge, az már elcseszi az egész játékot.

Képzéseink

Új tematika szerinti online és csoportos képzéseink, amelyek a zeneszerzéshez szükséges szoftverhasználatot tanítják meg a kezdő szinttől egészen addig, hogy magabiztosan mozogj a szoftveres környezetben, illetve meg tudj írni egy saját zenét egyedül!

MAGÁNOKTATÁS

Teljesen személyre szabott 1on1 képzés, egyeztetett időpontok alapján, melyben a te tempódban, a saját zenéden keresztül haladunk abban a témában, amire szükséged van.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA

Ha nem tudod konkrétan mi a hiányosságod, egyszerűen csak valamiért még "nem úgy szól" a zenéd, akkor kérj időpontot egy 15 perces konzultációra, melyben felmérjük a tudásszinted, és feltárjuk a hiányosságaidat! Kidolgozunk egy csak neked szóló tantervet konkrét óraszámmal a meghatározott cél eléréséhez, így időben és anyagilag is ki tudod kalkulálni, megéri-e neked!

Kiknek ajánljuk?
Kezdőknek és haladóknak egyaránt, akár egyedi tantervet szeretnél, akár csak egy tovább lendítő alkalomra van szükséged.
 
Mikor ajánljuk?
- ha elakadtál egy konkrét munka folyamatnál
- ha nem tudsz, vagy nem szeretnél rendszeresen részt venni a csoportos órákon
- ha úgy érzed, lassabban, vagy gyorsabban tanulsz, mint mások
- ha a csoportos órák tematikájában leírtakat már tudod, mégis valami hiányzik
- ha konkrét stílusbeli megoldások érdekelnek
- ha egy adott probléma miatt nem tudod befejezni a dalt, amin dolgozol
 
 
Ezekben a témákban tudunk segíteni:
- hangszerelési kérdések (dobok, basszus, egyéb zenei rétegek cseréje, javítása)
- track befejezése, "kicsinosítása", modernizálása
- mixing, mastering javítások
- arrangement (szerkezet beli) problémák
- ha nincs meg a keresett sound
- live act
 
 
Árak:
Óradíj: 20.000,- Ft (60 perc)
10 óra egyben fizetve 17.000 Ft/óra  (30e ft kedvezmény)
20 óra egyben fizetve 15.000 Ft/óra (100e ft kedvezmény)
JELENTKEZEK

DJ KURZUS

Ezen a képzésen 40 órán keresztül tanulhatod a DJ-zés és zeneszerzés tudományát a legjobbaktól, amelyből 10 óra egyéni gyakorlási lehetőség biztosított a legmodernebb, legmenőbb eszközökön.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA

A program fő funkcióira koncentráló online kurzus, melyben segítünk elsajátítani azokat a lépéseket, amik segíthetnek majd megkezdeni produceri karriered. A kurzus végére a program legfontosabb funkcióit magabiztosan át fogod látni és tudni fogod használni.

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 30 db videó, 3+ órányi videóanyag
Időpontok: bármikor, mivel saját tempóban teljesíthető, visszanézhető online tananyag
A képzés díja: 59.000 Ft 49.000 Ft

Részletes tematikáért kattints IDE!

MEGVESZEM

ZENEI PRODUCER START - Online

Azoknak, akik még nem, vagy csak alig használtak Abletont. A szoftverhasználatot és zenei produceri alapokat tartalmazó 30 videóból álló online képzés.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA

A program fő funkcióira koncentráló online kurzus, melyben segítünk elsajátítani azokat a lépéseket, amik segíthetnek majd megkezdeni produceri karriered. A kurzus végére a program legfontosabb funkcióit magabiztosan át fogod látni és tudni fogod használni.

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 30 db videó, 3+ órányi videóanyag
Időpontok: bármikor, mivel saját tempóban teljesíthető, visszanézhető online tananyag
A képzés díja: 59.000 Ft 49.000 Ft

Részletes tematikáért kattints IDE!

MEGVESZEM

ZENEI PRODUCER I.

Az Ableton ismeretének szélesítése mellett a fő hangsúly a hangszerelés, zenei kompozíció és az első teljes zene megírásán van.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA

Elektronikus és hangszeres zeneszerzéshez felkészítő kurzus az Ableton Live szoftver segítségével. Az Ableton főbb funkcióin kívül a hangszerelés és a zenei kompozíció alapjait fektetjük le. A képzés végén egy kötelező elemeket tartalmazó teljesen meghangszerelt projekt munkát (tracket) kell leadni vizsga feladatként. A két konzultációs alkalom segít felzárkózni az esetleges lemaradás esetén.

Mivel tapasztalataink szerint a képzésen résztvevők jelentős része jobban szeret a saját, megszokott számítógépén dolgozni, ezért a képzéshez szükséges saját laptoppal rendelkezni.

Ezeket kell magaddal hoznod: laptop, fejhallgató, egér.

Előfeltétele a 'Zenei Producer Start' vizsga, vagy a jelentkezést követő személyes beszélgetés során feltárt alapismeretek megléte.

ONLINE IS - limitált helyekkel!
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 6 alkalom + 2 konzultációs alkalom
Időpontok: 2022. szeptember 20-tól
Keddenként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 129.000 Ft vagy 2x75.000 Ft

Tematika:
1. Sound design alapok:
Sampling, szűrők, envelope-ok, lfo, automatizálás
2. Sound design alapok:
Szintézis (VITAL ingyenes plugin segítségével)
3. Effektek:
Kreatív effektezés, mixing alapvetések
4. Midi/key mapping:
Külső midi keyboardok, controllerek használata, automatizálás, midi felvételek
5. Arrangement/zenei kompozíció:
A zenei részegységek sajátosságai, előállításuk
6. Workflow:
Az egyes zenei részek összefűzése, hatékony munkafolyamat

2 extra gyakorlati/konzultációs alkalom

JELENTKEZEK

ZENEI PRODUCER II.

Ha már rutinosan mozogsz Abletonban és meg is tudsz írni már egy zenét, de a különböző stílusjegyek, sajátosságok és megfejtések elsajátítására a célod, akkor ez a képzés neked szól.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA

Haladó, stílus specifikus elektronikus és hangszeres zeneszerzés kurzus az Ableton Live szoftver segítségével. Ezt a kurzust a szoftvert magabiztosan kezelő, zeneszerzési és szerkesztési ismeretekkel rendelkező producereknek ajánljuk. A képzés során a legismertebb és legfontosabb műfajokat, stílusokat beszéljük át és vizsgáljuk mélyrehatóan gyakorlati példákon keresztül.

Mivel tapasztalataink szerint a képzésen résztvevők jelentős része jobban szeret a saját, megszokott számítógépén dolgozni, ezért a képzéshez szükséges saját laptoppal rendelkezni.

Ezeket kell magaddal hoznod: laptop, fejhallgató, egér.

Előfeltétele a 'Zenei Producer I’ vizsga, vagy a jelentkezést követő személyes beszélgetés.

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 4 alkalom, alkalmanként 1 hétvégi nap
Időpontok: Hamarosan...
A képzés díja: Hamarosan...

Tematika: Hamarosan...

JELENTKEZEK

MIXING KÉPZÉS - Elmélet

Tavasszal indul mixing képzésünk, amely során elsajátíthatod a különböző keverési technikákat, alapvetéseket, különböző stílusok sajátosságait.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA

Tavasszal indul mixing képzésünk, amely során elsajátíthatod a különböző keverési technikákat, alapvetéseket, különböző stílusok sajátosságait. 

Az elméleti órák során kiemelt szerepet kap a hallásfejlesztés, mert ez minden további tudásnak az alapja! Az órák a Record Low stúdióban, Puha Szabolcs vezetésével, tervezett akusztikai környezetben, ipari standard eszközök használatával történnek.

Részletes tematika hamarosan.

Használt szoftverek: Pro Tools, Ableton Live, de a tananyag szoftverfüggetlen
A képzés hossza: 12 alkalom
Időpontok: 2023 tavasz, további részletek hamarosan
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2x90.000 Ft
Mixing I + II: 299.000 Ft vagy 2x160.000 Ft

JELENTKEZEK

MIXING KÉPZÉS - Gyakorlat

Tavasszal indul az országban egyedülálló mixing képzésünk, melynek különlegessége, hogy a gyakorlati óráink külső helyszíneken, az ország legkomolyabb stúdióiban kerülnek megrendezésre.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA

Tavasszal indul az országban egyedülálló mixing képzésünk, melynek különlegessége, hogy a gyakorlati óráink külső helyszíneken, az ország legkomolyabb stúdióiban kerülnek megrendezésre. Mivel ezek az alkalmak más-más hangmérnök vezetésével zajlanak, lehetőséged lesz különböző nézőpontokat, workflowkat és műhelytitkokat elsajátítanod.

A képzés során 4 különböző dal teljes lekeverésére, illetve masteringjére kerül sor. 

Részletes tematika hamarosan.

Használt szoftverek: Pro Tools, Ableton Live de a tananyag szoftverfüggetlen
A képzés hossza: 4 alkalom
Időpontok: 2023 tavasz, további részletek hamarosan
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2x90.000 Ft
Mixing I + II: 299.000 Ft vagy 2x160.000 Ft

JELENTKEZEK

ZENEI PRODUCER ALL-IN

Teljesen átfogó zenei producer képzés csomag, amely az első Ableton megnyitástól eljuttat a kész zenéd tökéletes megszólalásáig.
RÉSZLETEK ÉS TEMATIKA
Teljesen átfogó zenei producer képzés csomag, amely az első Ableton megnyitástól eljuttat a kész zenéd tökéletes megszólalásáig. A képzések során megtanulod az Ableton magabiztos használatát, a saját zenéid felépítését, a hangszerelés alapjait, több stílus megoldási képleteit, és hogy mindez a lehető legjobban szólaljon meg, átfogó mixing ismeretekre is szert fogsz tenni. 

Kiknek ajánljuk? Mindazoknak, akik szeretnének komolyan foglalkozni a zeneírással és még kezdők vagy csak minimális tapasztalattal rendelkeznek.

Ez az átfogó zenei producer képzés magába foglalja a Zenei Producer START, I., II. és Mixing képzéseinket.

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 7 hónap
Időpontok: lásd feljebb
Keddenként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 645.000 Ft helyett 499.000 Ft vagy 4x130.000 Ft
JELENTKEZEK

Alaplapi, vagy olcsó hangkártyák használata

Hasonló az előző okfejtéshez. Egy alaplapi hangkártya hangja meg sem közelíti azt, amire egy nagy hangrendszer első láncszemének szüksége van. Mivel a jelforrás (a lejátszóból/hangkártyából kimenő hang) fog többszöri erősítésen átmenni, kulcsfontosságú ennek minősége. Egy jó dinamikájú CDJ-s szett után pl. egy 40e Ft-os hangkártya hangja képes megölni a bulit, azt az érzetet keltve, hogy ez a csávó szarabb zenét játszik, mint az előző.

A trackek rendszerezésének hiánya

Sokszor látom, még híresebb arcoknál is, hogy „untitled folder” vagy „163” a mappák elnevezése. Ezek közt mégis hogyan lehet tájékozódni? (sehogy) Szerintem a legjobb megoldás az, ha stílusonként szétválogatjuk, és azon belül pedig energiaszintenként szelektálunk. Ez nagyban megsegíti később a dolgunkat, hiszen ahogy halad előre az este csak megyünk felfele, illetve lefele a mappák között. Sőt! Nem szükséges az adathordozón könyvtárakat építeni, duplikálni, etc, ennél sokkal jobb megoldás a playlistek létrehozása, mellyel tárhelyet is  spórolhatunk, és világosan áttekinthetővé tehetjük a repertoárt.

A közösségi média nem megfelelő használata

Szerintem mindenkiben realizálódott, hogy social media nélkül kb. esélytelen az, hogy elérjük zenei céljainkat. Alapvető, hogy rendelkezzünk egy Facebook artist Page-el, Instagrammal stb. Ezekre fontos, hogy mindig megfelelő tartalmat készítsünk, aminek köze van a zenénkhez illetve hozzánk. Nem érdemes bulvár hírekkel, illetve mindenféle olyan poszttal próbálkozni, ami esetleg nagy elérést generál, mert ez olyan embereket fog bevonzani akiket az adott téma érdekel, nem pedig mi, vagy a zenénk. Idővel mindenkinek ajánlatos megtanulni kezelni a hirdetéseket, mert online viszonylag kis pénzekből is egész nagy marketing eredményeket lehet elérni, ha tudjuk, hogy mit csinálunk.

A bulizás mellőzése

A legjobb DJ-k általában a legnagyobb partiállatok, ugyanis pont azért képesek mindig az adott pillanathoz a legjobban illő zenét nyomni, mert át tudják érezni, hogy mire van éppen szükség a táncparketten. Sokáig én is elkövettem azt a hibát, hogy nem jártam el egyátalán ilyen módon szórakozni, mert hogy „én már csak a pultban érzem jól magam egy buliban”. Ha nincs fellépésed, néha igenis mozdulj ki a haverokkal, menj el egy-egy jobb buliba, és próbáld meg átérezni az adott pillanatot. Hidd el, sokat lehet ebből is tanulni. Sokszor a legjobb ötletek ilyenkor születnek, ugyanis te kritikus leszel az ottani dj-vel szemben. Tanulhatsz az ő erősségeiből és hibáiból is. Nembeszélve arról, hogy ilyenkor még több időd van a kapcsolatépítésre!

Csak a legújabbat, csakazértis

Ne akard a világot újraértelmezni zenélés közben, hiszen a bulizók többsége nem feltétlen arra vágyik, hogy te bemutasd azt a 10 db zenét, amit még biztosan ember nem hallott. Bármennyire is underground vonalon mozogsz, néha vissza lehet nyúlni és lehet 1-1 olyan zenét is játszani ami nem a héten jelent meg. 
Természetesen a ló túloldalára sem szabad átesni, hiszen aki a shazam hungary top 100 zenéjén kívül semmi mást nem ismer, az vajon mitől lesz egyedi? 
Az elvárt ismert anyag lejátszásának mennyisége stílusonként igen különböző. Legyünk tisztában azzal, hogy ez a mi műfajunkban mennyire elvárt/nem elvárt és e szerint szelektáljuk a zenéinket!

Fix szettel készülés

Legyünk azzal is tisztában, ki játszik előttünk, illetve utánunk (ha nem ismerjük, vegyük a fáradságot, hogy utána nézünk), valamint azt is vegyük figyelembe, melyik idősávot kaptuk! Vannak, akik előre kigyakorolják a fix trackek egymásutánját (akár az előzőekben említetteket tanulmányozva, akár nem) ‘nadehátkérem’… így nem lehet válaszolni a közönség reakcióira!

Dubraviczky Balázs

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram