fbpx

2019.04.16.

Hibák, amiket ne kövess el DJ-ként

Összegyűjtöttem sokéves saját, valamint előttem, utánam zenélő dj-k leggyakoribb hibáit, amikkel szinte minden hétvégén találkozom.

Túlvezérlés:

Talán ez a leggyakoribb, sajnos nem csak a kezdő dj-knél előforduló hiba. Van, aki alapból túlvezérelve játszik, van, aki pedig trackről trackre folyamatosan hangosítja a játékát, mert úgy érzi, a következő rákevert track akkor üt nagyobbat, ha azt kicsit feljebb hangosítva. A szett végén aztán csutkára kitekert gain állássokkal adja át a pultot a következő dj-nek.

Miért rossz ez? Ha a hangosítás elé bekeötött limiter folyamatosan dolgozik, akkor:

  1. elveszik a zenék dinamikája
  2. “laposan fog szólni”
  3. megváltozik a hangkép (pl elmegy, vagy kihagy a mély)helyenként drasztikusan lehalkul
  4. a zene hallhatóan torz lesz

A jelszintek figyelmen kívül hagyása

Őszinte leszek, ezzel a mai napig nekem is nehézségeim vannak, pedig egy alapvető probléma. Sokszor 2 ugyanarra a hangerőre állított sáv közt akár 4-5db különbség is lehet (6dB difi kétszeres hangerőkülönbséget jelent). A tánctéren nagyon zavaró tud lenni a következő track rákeverése, mikor mi feltett kézzel flesselünk, hogy mekkora zene jön, majd pár másodperc múlva jön a meglepődés, hogy „uhh basszus” ez nagyon gyenge. Én azt tudom tanácsolni mindenkinek, hogy egyrészt figyelje a keverőn a ledeket, másrészt pedig bízzon a hallásában, ugyanis létezik a zenéknek egy általam „relatív hangerő”-nek nevezett tulajdonsága. Ez annyit jelent, hogy két zene papíron lehet, hogy teljesen ugyanakkora hangerővel rendelkezik, de a valóságban ez nem így tűnik. Ez azért van, mert bizonyos frekvenciákat hangosabbnak hallunk mint másokat. Ha pl. egy zene hangszerelése, mastere olyan, hogy pl. középmagas frekikből  jobban el van eresztve, akkor azt hangosabbnak halljuk (ez a hangcuccc jellegzetességeiből – pláne hibáiból adódó különbség is).

Mindig ugyanazon set játszása

Ez több sebből is vérzik, hiszen legtöbbször nem ugyanabban az időintervallumban zenélünk, más közönséggel van dolgunk és még sorolhatnám. Tanuljunk meg spontánnak lenni, improvizálni, és ha ez megvan, akkor mindig képesek leszünk alkalmazkodni. Ha ezt sikerül elsajátítanunk, akkor sok fejfájástól megkímélhetjük magunkat. Hagyjuk meg a pre-recorded témákat a világ ’’top 100’’ – ának.

Torrent kft., zippy, egyéb ingyenes helyekről “vásárolt” zenék

Hiába 320-as az a nyavalyás mp3, attól még nem biztos, hogy jó minőségű. A youtube-ról letöltött zenéket ne is említsük, mert az már tényleg kritikán aluli. Lehet, hogy az otthoni Logitech hangrendszeren nem annyira jön ki a minőségbeli különbség, de nagy hangcuccon (mivel sokszoros az erősítés) sokszorosan észrevehető, ha valami gyengén szól. Ha a lejátszott zenéink közül csak 1 track van, ami gyenge, az már elcseszi az egész játékot.

Képzések

JAY LUMEN WORKSHOP

Ezúttal egy különleges, exkluzív, egész napos gyakorlati workshoppal készülünk a Producer School budapesti oktatótermében. Vendégünk Jay Lumen lesz, aki megmutatja, hogyan készülnek a zenéi, beavat minket produceri műhelytitkaiba, azután pedig megosztja velünk zeneipari tapasztalatait, sikerének útját, egy kötetlen beszélgetés formájában.
RÉSZLETEK

A napot HiBoo kick és bass előadásával kezdjük, ahol megmutatja, mire kell figyelni, hogy a zenénk alja tiszta, erős és dinamikus legyen, hogyan állítsuk be a megfelelő frekvenciákat, arányokat, a fázist, hogyan layerezzünk, és teremtsünk kohéziót a lábdob és a basszus között.
Ezután JAY LUMEN Ableton Live-ban megmutatja hogyan dolgozik, milyen plugineket használ, valamint hogyan készül az a sok kis kozmikus hang, amiket a zenéiben hallunk!
A napot kérdezz-felelekkel zárjuk, készüljetek és bombázzátok őt kérdésekkel!

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A workshop hossza: egész napos
Időpont: 2023. február 11.

A képzés díja: Early Bird (január 23-ig): 40.000 Ft, Normál: 50.000 Ft

JELENTKEZEK

ZENEI PRODUCER START

Bevezetés a modern zeneírás világába. Kezdő kurzusunk során megmutatjuk az önálló zeneszám elkészítéséhez szükséges ismereteket, technikákat. Az alapszintű Ableton Live szoftverismeret mellett, minden olyan témát érintünk, amelyet egy modern zenei producer számára elengedhetetlen. Felkészítő a Zenei Producer I. képzésünkre. A kurzus elérhető online, feladatokkal, hangmintákkal ellátott, saját tempóban végezhető, visszanézhető videóanyag formájában, illetve személyes, jelenléti képzésként is!
RÉSZLETEK

A program fő funkcióira koncentráló kurzus, ahol megtanítunk elsajátítani hogyan működik a szoftver, érintjük a zeneelméleti alapokat, amelyek elengedhetetlenek a szoftver használatához és megmutatjuk azokat a lépéseket, amelyek segítenek megkezdeni produceri karriered. Dobokat programozunk midi segítségével, megismerkedünk a szintetizátorok fajtáival, dallamokat szerkesztünk és betekintést nyerünk a különböző stílusok sajátosságaiba, szerkezeteibe. A kurzus végére magabiztosan fogod használni a programot és rálátásod lesz a zeneírás folyamataira, elkészitessz egy saját zenei részletet. 

Tematika:

  1. Zeneszerkeszési munkafolyamatok, alapfogalmak:
    a hang fogalma, tulajdonságai, digitalizálása, ritmikai alapok, a zenék struktúrája,
    midi, audio, browser, control bar/routing, session/arrangement view,
    az Ableton hangszereinek, effektjeinek csoportosítása
  2. Audio session:
    hangfelvétel készítés, sampling, resampling
    editálás (time/pitch correction), warpolás, melodyne, autotune,
    szerkesztési gyakorlatok (fade, split, consolidate, stb.),
  3. Midi session/zeneelméleti alapok (ritmika):
    note, clip, grid, recording, editálás, dob groovok készítése
  4. Midi session/zeneelméleti alapok (hangjegyek, hármashangzatok):
    dallam, harmónia, basszus készítés. A tanultak összegzése, egy zenei részlet elkészítése

Jelenléti képzés:

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 4 alkalom + vizsga
Időpont: 2023. szeptember
A képzés díja: 89.000 Ft

Online képzés:

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 30 db videó, 3,5 órányi videóanyag
Időpontok: bármikor, mivel saját tempóban teljesíthető, visszanézhető online tananyag
A képzés díja: 49.000 Ft

AZ ONLINE KÉPZÉS ELÉRHETŐ ITT:
https://producerschool.thinkific.com/courses/start

JELENTKEZEK

ZENEI PRODUCER I.

Elektronikus és hangszeres zeneszerzéshez felkészítő kurzus az Ableton Live szoftver segítségével. A képzés végén egy kötelező elemeket tartalmazó teljesen meghangszerelt projekt munkát (tracket) kell leadni vizsga feladatként. A két konzultációs alkalom segít felzárkózni az esetleges lemaradás esetén.
RÉSZLETEK

Már írsz zenéket, de nem szólal meg úgy ahogyan szeretnéd?
Úgy érzed van hová fejlődni az Ableton live használatában?
Szeretnéd tudni melyik hangszer és effekt pontosan mire való?
Szeretnél tudatosan nyúlni a  hangszínekhez?
Szeretnéd megtanulni a Serum plugin használatát?

Ha igen, ez a képzés Neked szól, ugyanis ez a képzés az Ableton Live szoftver ismeretének szélesítése mellett a hangszerelésre, a zenei kompozícióra és az első teljes zene megírására helyezi a hangsúlyt.
Elérhető jelenléti csoportos képzésként, illetve online formában is. 

Tematika:

  1. Sound design alapok:
    Sampling, szűrők, envelope-ok, lfo, automatizálás
  2. Sound design alapok:
    Szintézis
  3. Effektek:
    Kreatív effektezés, mixing alapvetések
  4. Midi/key mapping:
    Külső midi keyboardok, controllerek használata, automatizálás, midi felvételek
  5. Arrangement/zenei kompozíció:
    A zenei részegységek sajátosságai, előállításuk
  6. Workflow:
    Az egyes zenei részek összefűzése, hatékony munkafolyamat

2 extra gyakorlati/konzultációs alkalom

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 6 alkalom + 2 konzultációs alkalom
A képzés indul: 2023. február 13-án
Időpontok: Hétfőnként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 129.000 Ft vagy 2x75.000 Ft

JELENTKEZEK

ZENEI PRODUCER II.

Haladó, stílus specifikus képzés techno/melodic stílusban, ahol a műfaj sajátosságait, meghatározó elemeit, tippjeit és trükkjeit vizsgáljuk mélyrehatóan, gyakorlati példákon keresztül. A képzéshez szükséges az Ableton Live magabiztos kezelése.
RÉSZLETEK

Ez a haladó kurzusunk alaposan vizsgálja a műfaj sajátosságait, a meghatározó előadók zenéin keresztül. Elemezzük a szintézist, az arragementet és mindent, amitől úgy fog szólni a Te zenéd is, mint a legnagyobb nevek alkotásai.

Tematika:

  1. Zeneszerkeszési munkafolyamatok, alapfogalmak:
    a hang fogalma, tulajdonságai, digitalizálása, ritmikai alapok, a zenék struktúrája,
    midi, audio, browser, control bar/routing, session/arrangement view,
    az Ableton hangszereinek, effektjeinek csoportosítása
  2. Audio session:
    hangfelvétel készítés, sampling, resampling
    editálás (time/pitch correction), warpolás, melodyne, autotune,
    szerkesztési gyakorlatok (fade, split, consolidate, stb.),
  3. Midi session/zeneelméleti alapok (ritmika):
    note, clip, grid, recording, editálás, dob groovok készítése
  4. Midi session/zeneelméleti alapok (hangjegyek, hármashangzatok):
    dallam, harmónia, basszus készítés. A tanultak összegzése, egy zenei részlet elkészítése


Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 4 alkalom + vizsga
Időpont: 2023. április
A képzés díja: 129.000 Ft

JELENTKEZEK

MIXING I.

Ha a zenéid nem elég tiszták, nem elég dinamikusak, nincs elég mélységük, nem úgy szólalnak meg, ahogyan szeretnéd, az legtöbbször a keverés hiányosságaira vezethető vissza. Ebben a képzésben elméleti és gyakorlati órákon keresztül vesszük végig a teljes mixing folyamatot, a keverés során használt eszközöket, illetve azok megfelelő beállításait.
RÉSZLETEK

A keverési munkafolyamat alapfeltétele a jó hangszerelés, és az alapvető munkafeltételek (lehallgatás, akusztika) megteremtése. Ezután a  következő lépés a hallás fejlesztése, amire a képzés során a legnagyobb hangsúlyt fektetjük.  Teljesen az alapoktól indulunk és mindent végig veszünk, amire a keverés során szükséged lesz! A füledet garantáltan kinyitjuk, mivel aképzés nagyjából fele listening session lesz! Vasakkal és pluginekkel is dolgozunk, hogy teljes képet kapj az eszközök megfelelő kezeléséről.

A képzés végére:

- érteni és hallani fogod a kompresszorok működését, típusait
- tudni fogod melyik EQ milyen feladatra való, tudni fogod megfelelően beállítani
- tudsz mélységet adni a zenének
- el tudod egymástól szeparálni az egyes hangszereket, úgy hogy azok ne versengjenek, hanem segítsék egymást
- tisztább, érthetőbb, dinamikusabb mixeket fogsz készíteni
- átlátod a stúdiósztenderd outboardokat, eszközöket és a plugin megfelelőjüket

Tematika:

1.
- stúdió akusztika, lehallgatás, a keverés előkészítése
- fizikai alapismeretek
- recording, mikrofonok
- gain structure, mono/stereo/dual mono, mid/side
2.
- analyzerek, frekvenciatartományok, harmonikusok, fázis
- szűrő tipusok, EQ-k csoportosítása
- korrekciós EQ,  kreatív EQ, színezés a gyakorlatban
3.
- dinamika szabályzók: gate/ expander
- kompresszor I.
4.
- kompresszor II.
- busz Kompresszor
5.
- paralell rendszerek
6.
- reverbek
- delayek, modulácoós effektek

Használt szoftverek: Pro tools, Ableton Live, számtalan plugin
Használt vasak és mikrofonok: lásd Record Low stúdió honlapja
A képzés hossza: 6 alkalom 
A képzés indul: 2023. március 11-én
Időpontok: Szombatonként  14:00 - 20:00
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2 x 90.000 Ft

JELENTKEZEK

MIXING II.

Tavasszal indul az országban egyedülálló mixing képzésünk, melynek különlegessége, hogy a gyakorlati óráink külső helyszíneken, az ország professzionális stúdióiban kerülnek megrendezésre. Mivel ezek az alkalmak más-más hangmérnök vezetésével zajlanak, lehetőséged lesz különböző nézőpontokat, workflowkat és műhelytitkokat elsajátítanod. A képzés során 4 különböző dal teljes lekeverésére, illetve masteringjére kerül sor.
RÉSZLETEK

Az ország professzionális stúdióiban lehetőséged nyílik a különböző kerverési technikákat, aspektusokat elsajátítanod. Megismerkedhetsz a legelterjedtebb analóg eszközökkel.

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 4 alkalom
Időpontok: 2023. május
Hétvégente
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2x90.000 Ft

JELENTKEZEK

Alaplapi, vagy olcsó hangkártyák használata

Hasonló az előző okfejtéshez. Egy alaplapi hangkártya hangja meg sem közelíti azt, amire egy nagy hangrendszer első láncszemének szüksége van. Mivel a jelforrás (a lejátszóból/hangkártyából kimenő hang) fog többszöri erősítésen átmenni, kulcsfontosságú ennek minősége. Egy jó dinamikájú CDJ-s szett után pl. egy 40e Ft-os hangkártya hangja képes megölni a bulit, azt az érzetet keltve, hogy ez a csávó szarabb zenét játszik, mint az előző.

A trackek rendszerezésének hiánya

Sokszor látom, még híresebb arcoknál is, hogy „untitled folder” vagy „163” a mappák elnevezése. Ezek közt mégis hogyan lehet tájékozódni? (sehogy) Szerintem a legjobb megoldás az, ha stílusonként szétválogatjuk, és azon belül pedig energiaszintenként szelektálunk. Ez nagyban megsegíti később a dolgunkat, hiszen ahogy halad előre az este csak megyünk felfele, illetve lefele a mappák között. Sőt! Nem szükséges az adathordozón könyvtárakat építeni, duplikálni, etc, ennél sokkal jobb megoldás a playlistek létrehozása, mellyel tárhelyet is  spórolhatunk, és világosan áttekinthetővé tehetjük a repertoárt.

A közösségi média nem megfelelő használata

Szerintem mindenkiben realizálódott, hogy social media nélkül kb. esélytelen az, hogy elérjük zenei céljainkat. Alapvető, hogy rendelkezzünk egy Facebook artist Page-el, Instagrammal stb. Ezekre fontos, hogy mindig megfelelő tartalmat készítsünk, aminek köze van a zenénkhez illetve hozzánk. Nem érdemes bulvár hírekkel, illetve mindenféle olyan poszttal próbálkozni, ami esetleg nagy elérést generál, mert ez olyan embereket fog bevonzani akiket az adott téma érdekel, nem pedig mi, vagy a zenénk. Idővel mindenkinek ajánlatos megtanulni kezelni a hirdetéseket, mert online viszonylag kis pénzekből is egész nagy marketing eredményeket lehet elérni, ha tudjuk, hogy mit csinálunk.

A bulizás mellőzése

A legjobb DJ-k általában a legnagyobb partiállatok, ugyanis pont azért képesek mindig az adott pillanathoz a legjobban illő zenét nyomni, mert át tudják érezni, hogy mire van éppen szükség a táncparketten. Sokáig én is elkövettem azt a hibát, hogy nem jártam el egyátalán ilyen módon szórakozni, mert hogy „én már csak a pultban érzem jól magam egy buliban”. Ha nincs fellépésed, néha igenis mozdulj ki a haverokkal, menj el egy-egy jobb buliba, és próbáld meg átérezni az adott pillanatot. Hidd el, sokat lehet ebből is tanulni. Sokszor a legjobb ötletek ilyenkor születnek, ugyanis te kritikus leszel az ottani dj-vel szemben. Tanulhatsz az ő erősségeiből és hibáiból is. Nembeszélve arról, hogy ilyenkor még több időd van a kapcsolatépítésre!

Csak a legújabbat, csakazértis

Ne akard a világot újraértelmezni zenélés közben, hiszen a bulizók többsége nem feltétlen arra vágyik, hogy te bemutasd azt a 10 db zenét, amit még biztosan ember nem hallott. Bármennyire is underground vonalon mozogsz, néha vissza lehet nyúlni és lehet 1-1 olyan zenét is játszani ami nem a héten jelent meg. 
Természetesen a ló túloldalára sem szabad átesni, hiszen aki a shazam hungary top 100 zenéjén kívül semmi mást nem ismer, az vajon mitől lesz egyedi? 
Az elvárt ismert anyag lejátszásának mennyisége stílusonként igen különböző. Legyünk tisztában azzal, hogy ez a mi műfajunkban mennyire elvárt/nem elvárt és e szerint szelektáljuk a zenéinket!

Fix szettel készülés

Legyünk azzal is tisztában, ki játszik előttünk, illetve utánunk (ha nem ismerjük, vegyük a fáradságot, hogy utána nézünk), valamint azt is vegyük figyelembe, melyik idősávot kaptuk! Vannak, akik előre kigyakorolják a fix trackek egymásutánját (akár az előzőekben említetteket tanulmányozva, akár nem) ‘nadehátkérem’… így nem lehet válaszolni a közönség reakcióira!

Dubraviczky Balázs

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram