Összegyűjtöttem sokéves saját, valamint előttem, utánam zenélő dj-k leggyakoribb hibáit, amikkel szinte minden hétvégén találkozom.
Túlvezérlés:

Talán ez a leggyakoribb, sajnos nem csak a kezdő dj-knél előforduló hiba. Van, aki alapból túlvezérelve játszik, van, aki pedig trackről trackre folyamatosan hangosítja a játékát, mert úgy érzi, a következő rákevert track akkor üt nagyobbat, ha azt kicsit feljebb hangosítva. A szett végén aztán csutkára kitekert gain állássokkal adja át a pultot a következő dj-nek.
Miért rossz ez? Ha a hangosítás elé bekeötött limiter folyamatosan dolgozik, akkor:
- elveszik a zenék dinamikája
- “laposan fog szólni”
- megváltozik a hangkép (pl elmegy, vagy kihagy a mély)helyenként drasztikusan lehalkul
- a zene hallhatóan torz lesz
A jelszintek figyelmen kívül hagyása
Őszinte leszek, ezzel a mai napig nekem is nehézségeim vannak, pedig egy alapvető probléma. Sokszor 2 ugyanarra a hangerőre állított sáv közt akár 4-5db különbség is lehet (6dB difi kétszeres hangerőkülönbséget jelent). A tánctéren nagyon zavaró tud lenni a következő track rákeverése, mikor mi feltett kézzel flesselünk, hogy mekkora zene jön, majd pár másodperc múlva jön a meglepődés, hogy „uhh basszus” ez nagyon gyenge. Én azt tudom tanácsolni mindenkinek, hogy egyrészt figyelje a keverőn a ledeket, másrészt pedig bízzon a hallásában, ugyanis létezik a zenéknek egy általam „relatív hangerő”-nek nevezett tulajdonsága. Ez annyit jelent, hogy két zene papíron lehet, hogy teljesen ugyanakkora hangerővel rendelkezik, de a valóságban ez nem így tűnik. Ez azért van, mert bizonyos frekvenciákat hangosabbnak hallunk mint másokat. Ha pl. egy zene hangszerelése, mastere olyan, hogy pl. középmagas frekikből jobban el van eresztve, akkor azt hangosabbnak halljuk (ez a hangcuccc jellegzetességeiből – pláne hibáiból adódó különbség is).
Mindig ugyanazon set játszása
Ez több sebből is vérzik, hiszen legtöbbször nem ugyanabban az időintervallumban zenélünk, más közönséggel van dolgunk és még sorolhatnám. Tanuljunk meg spontánnak lenni, improvizálni, és ha ez megvan, akkor mindig képesek leszünk alkalmazkodni. Ha ezt sikerül elsajátítanunk, akkor sok fejfájástól megkímélhetjük magunkat. Hagyjuk meg a pre-recorded témákat a világ ’’top 100’’ – ának.
Torrent kft., zippy, egyéb ingyenes helyekről “vásárolt” zenék

Hiába 320-as az a nyavalyás mp3, attól még nem biztos, hogy jó minőségű. A youtube-ról letöltött zenéket ne is említsük, mert az már tényleg kritikán aluli. Lehet, hogy az otthoni Logitech hangrendszeren nem annyira jön ki a minőségbeli különbség, de nagy hangcuccon (mivel sokszoros az erősítés) sokszorosan észrevehető, ha valami gyengén szól. Ha a lejátszott zenéink közül csak 1 track van, ami gyenge, az már elcseszi az egész játékot.
Képzések

ZENEI PRODUCER ÉS DJ TÁBOR
Ismét egy igazi zenei paradicsomban fogjuk eltölteni ezt az egy hetet, 9 berendezett helyszínnel, melyek a következők:
4 produceri szoba, egy teljesen felszerelt dob felvételre is alkalmas dupla stúdió, egy mindennel ellátott jam helyszín, egy kütyü simogató rengeteg szintivel és outboarddal, egy kinti színpad, és egy előadóterem.
hangszerelés/sound design, felvételezés, mixing, selfmanagement/zenék kiadása, zenei kompozíció, szerzői jogi kérdések, live act, zeneírás a 0-ról, zeneelméleti alapok, fellépések szervezése DJ-ként, pénzkeresés a zeneiparban, kapcsolatépítés személyesen és online...
A tanulás és zenék írása mellett bulizásra, közös jamelésre és DJ-zésre is alkalmunk lesz minden este!
IDŐPONT: 2023.06.18 - 06.23
2023.05.12-ig: 149.000 Ft
2023.06.12-ig: 169.000 Ft
Prémium szállás kérhető maximum 10 fő részére (szobánként saját zuhanyzóval, 2 és 3 ágyas szobákkal, 2 szobás apartmanokban): 30.000 Ft felár/fő
Részletfizetés lehetséges: 3 x 60.000 Ft (az első részletnek 04.25-ig, a másodiknak 05. 12-ig, a harmadik részletnek 06.12-ig kell beérkeznie)
Részletfizetés lehetséges: 3 x 60.000 Ft
VOCAL PROCESSING WORKSHOP
A kétnapos workshopunkban választ kaphattok az alábbi kérdésekre:
- mik a mikrofon választás szempontjai az adott dalhoz és énekeshez
- mi a különbség az egyes előfokok, kompresszorok és eq-k között
- mik a helyes beállítások ezeken a processzorokon
- hogyan tudom úgy előre hozni az éneket, hogy az ne járjon mindenféle mellékhatással
- mitől szólnak úgy a világ slágerek énekei
- hogyan célszerű a backing vokálokat keverni
- az analóg modellezésű pluginek közül mi szerint válasszak
- melyik zenegető mire jó és hogyan lehet őket kreatív módon használni
- hogyan adhatok mélységet (harmadik dimenziót) az éneknek
- hogyan használjam a melodyne-t és az autotune-t
- mire jók a kreatív effektek
- mire jó a szaturáció és milyen eszközökkel/pluginekkel tudunk utólagosan színezni a felvételen
Az első napon az ipari standard mikrofonokat, és előfokokat vesszük górcső alá, hogy megértsd: a végső hangzás elérése a lánc legelején kezdődik.
A második napon csak utómunkázunk, ahol megtudhatod mi mindent kell csinálnod a nyers ének felvétellel ahhoz, hogy az elnyerje végső formáját.
A felvételek készítéséhez Szegedi Tímea énekesnő lesz segítségünkre.
A 2 x 6 órás workshop ára: 49.000 Ft.
Jelentkezni az oldalon található űrlappal szükséges: producerschool.hu/vocal
Időpont: 2023.05. 27. és 06.03., 14:00-20:00
(két egymást követő szombat)
Helyszín: Record Low Stúdió
1064 Budapest, Vörösmarty u. 41.
https://www.recordlowstudio.com/
A workshopot Puha Szabolcs tartja


ZENEI PRODUCER START
ONLINE ÉS JELENLÉTI FORMÁBAN IS!
A program fő funkcióira koncentráló kurzus, ahol megtanítunk elsajátítani hogyan működik a szoftver, érintjük a zeneelméleti alapokat, amelyek elengedhetetlenek a szoftver használatához és megmutatjuk azokat a lépéseket, amelyek segítenek megkezdeni produceri karriered. Dobokat programozunk midi segítségével, megismerkedünk a szintetizátorok fajtáival, dallamokat szerkesztünk és betekintést nyerünk a különböző stílusok sajátosságaiba, szerkezeteibe. A kurzus végére magabiztosan fogod használni a programot és rálátásod lesz a zeneírás folyamataira, elkészitessz egy saját zenei részletet.
Tematika:
- Zeneszerkeszési munkafolyamatok, alapfogalmak:
a hang fogalma, tulajdonságai, digitalizálása, ritmikai alapok, a zenék struktúrája,
midi, audio, browser, control bar/routing, session/arrangement view,
az Ableton hangszereinek, effektjeinek csoportosítása - Audio session:
hangfelvétel készítés, sampling, resampling
editálás (time/pitch correction), warpolás, melodyne, autotune,
szerkesztési gyakorlatok (fade, split, consolidate, stb.), - Midi session/zeneelméleti alapok (ritmika):
note, clip, grid, recording, editálás, dob groovok készítése - Midi session/zeneelméleti alapok (hangjegyek, hármashangzatok):
dallam, harmónia, basszus készítés. A tanultak összegzése, egy zenei részlet elkészítése
Jelenléti képzés:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 4 alkalom + vizsga
A képzés indul: 2023. szeptember 18-án
Időpontok: Hétfőnként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 89.000 Ft
Online képzés:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 30 db videó, 3,5 órányi videóanyag
Időpontok: bármikor, mivel saját tempóban teljesíthető, visszanézhető online tananyag
A képzés díja: 49.000 Ft
AZ ONLINE KÉPZÉS ELÉRHETŐ ITT:
https://producerschool.
ZENEI PRODUCER I.
Már írsz zenéket, de nem szólal meg úgy ahogyan szeretnéd?
Úgy érzed van hová fejlődni az Ableton live használatában?
Szeretnéd tudni melyik hangszer és effekt pontosan mire való?
Szeretnél tudatosan nyúlni a hangszínekhez?
Szeretnéd megtanulni a Serum plugin használatát?
Ha igen, ez a képzés Neked szól, ugyanis ez a képzés az Ableton Live szoftver ismeretének szélesítése mellett a hangszerelésre, a zenei kompozícióra és az első teljes zene megírására helyezi a hangsúlyt.
Elérhető jelenléti csoportos képzésként, illetve online formában is.
Tematika:
- Sound design alapok:
Sampling, szűrők, envelope-ok, lfo, automatizálás - Sound design alapok:
Szintézis - Effektek:
Kreatív effektezés, mixing alapvetések - Midi/key mapping:
Külső midi keyboardok, controllerek használata, automatizálás, midi felvételek - Arrangement/zenei kompozíció:
A zenei részegységek sajátosságai, előállításuk - Workflow:
Az egyes zenei részek összefűzése, hatékony munkafolyamat
2 extra gyakorlati/konzultációs alkalom
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 6 alkalom + 2 konzultációs alkalom
A képzés indul: 2023. október 31-én
Időpontok: Keddenként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 129.000 Ft vagy 2x75.000 Ft


ZENEI PRODUCER II.
Ez a haladó kurzusunk alaposan vizsgálja a műfaj sajátosságait, a meghatározó előadók zenéin keresztül. Elemezzük a szintézist, az arragementet és mindent, amitől úgy fog szólni a Te zenéd is, mint a legnagyobb nevek alkotásai.
Tematika:
- ANALÍZIS/HALLÁSGYAKORLATOK, ZENEI SZERKEZET LÉTREHOZÁSA
- zenei rétegek csoportosítása
- ismert trackek sávonkénti elemzése
- a használt hangszínek részletes elemzése
- amit nem is hallasz a zenében, de ha kiveszed hiányzik
- szerkezeti elemzés
- mixing elemzés -
HANGSZERELÉS: A VIZSGÁLT HANGSZÍNEK ELŐÁLLÍTÁSA
- szinti, sampler, vagy konyhakész hangminta
- basszusok készítése (rolling, offbeat, rumble, stb.)
- dob szekvenciák készítése
- beütő hangok/stabs
- egyedi hangszínek előállítása
- dallam szerkesztés
- arpeggiator -
HANGSZERELÉS, KONTEXTUS
- frekvenciamenet, oktáv, alaphang+felharmonikusok
- a hangszínek, hangszerek tranzienseinek és lecsengéseinek fontossága, megváltoztatása
- a megfelelő hangszínek választása, kontextusba helyezése
- hogyan kerüljük el a túlhangszerelést?
- a lábdob és basszus kohéziója
- sound design EQ-zás
- sound design szaturáció -
TIPPEK/TRÜKKÖK
- otthon is végezhető fül tréningek, fókusz segítő módszerek, hogy munka során könyebben tudj döntéseket hozni
- a hatékony munkavégzés alapjai, mennyi időt kell/szabad szánni egy dal elkészítésére?
- hogyan ne hallgassuk jóra, vagy rosszra a készülő zenénket?
- hogyan lépjünk ki a 8 BARos loopból?
- remake készítése (a legjobb autodidakta tanulási módszer)
- eq, gate, reverb, automatizálási trükkök
- témák, amiket hoztok (pl. hogyan van megcsinálva egy konkrét hang egy adott zenében, stb.)
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 4 alkalom + vizsga
A képzés indul: 2024. év eleje
Időpontok: Szombatonként 11:00 - 17:00
A képzés díja: 129.000 Ft vagy 2 x 75.000 Ft
MIXING I.
A keverési munkafolyamat alapfeltétele a jó hangszerelés, és az alapvető munkafeltételek (lehallgatás, akusztika) megteremtése. Ezután a következő lépés a hallás fejlesztése, amire a képzés során a legnagyobb hangsúlyt fektetjük. Teljesen az alapoktól indulunk és mindent végig veszünk, amire a keverés során szükséged lesz! A füledet garantáltan kinyitjuk, mivel aképzés nagyjából fele listening session lesz! Vasakkal és pluginekkel is dolgozunk, hogy teljes képet kapj az eszközök megfelelő kezeléséről.
A képzés végére:
- érteni és hallani fogod a kompresszorok működését, típusait
- tudni fogod melyik EQ milyen feladatra való, tudni fogod megfelelően beállítani
- tudsz mélységet adni a zenének
- el tudod egymástól szeparálni az egyes hangszereket, úgy hogy azok ne versengjenek, hanem segítsék egymást
- tisztább, érthetőbb, dinamikusabb mixeket fogsz készíteni
- átlátod a stúdiósztenderd outboardokat, eszközöket és a plugin megfelelőjüket
Tematika:
1.
- stúdió akusztika, lehallgatás, a keverés előkészítése
- fizikai alapismeretek
- recording, mikrofonok
- gain structure, mono/stereo/dual mono, mid/side
2.
- analyzerek, frekvenciatartományok, harmonikusok, fázis
- szűrő tipusok, EQ-k csoportosítása
- korrekciós EQ, kreatív EQ, színezés a gyakorlatban
3.
- dinamika szabályzók: gate/ expander
- kompresszor I.
4.
- kompresszor II.
- busz Kompresszor
5.
- paralell rendszerek
6.
- reverbek
- delayek, modulácoós effektek
Használt szoftverek: Pro tools, Ableton Live, számtalan plugin
Használt vasak és mikrofonok: lásd Record Low stúdió honlapja
A képzés hossza: 6 alkalom
A képzés indul: 2023. szeptember 30-án
Időpontok: Szombatonként 14:00 - 20:00
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2 x 90.000 Ft


MIXING II.
Az ország professzionális stúdióiban lehetőséged nyílik a különböző kerverési technikákat, aspektusokat elsajátítanod. Megismerkedhetsz a legelterjedtebb analóg eszközökkel.
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 4 alkalom
Időpontok: 2023. ősz
Hétvégente
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2x90.000 Ft
ALL-IN
Kiknek ajánljuk? Mindazoknak, akik szeretnének komolyan foglalkozni a zeneírással és még kezdők vagy csak minimális tapasztalattal rendelkeznek.
Ez az átfogó zenei producer képzés magába foglalja a Zenei Producer START, I., II. és Mixing képzéseinket.
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 7 hónap
A képzés indul: 2023. március 11-én
Időpontok: lásd feljebb
A képzés díja: 645.000 Ft helyett 499.000 Ft vagy 4x130.000 Ft

Alaplapi, vagy olcsó hangkártyák használata
Hasonló az előző okfejtéshez. Egy alaplapi hangkártya hangja meg sem közelíti azt, amire egy nagy hangrendszer első láncszemének szüksége van. Mivel a jelforrás (a lejátszóból/hangkártyából kimenő hang) fog többszöri erősítésen átmenni, kulcsfontosságú ennek minősége. Egy jó dinamikájú CDJ-s szett után pl. egy 40e Ft-os hangkártya hangja képes megölni a bulit, azt az érzetet keltve, hogy ez a csávó szarabb zenét játszik, mint az előző.
A trackek rendszerezésének hiánya

Sokszor látom, még híresebb arcoknál is, hogy „untitled folder” vagy „163” a mappák elnevezése. Ezek közt mégis hogyan lehet tájékozódni? (sehogy) Szerintem a legjobb megoldás az, ha stílusonként szétválogatjuk, és azon belül pedig energiaszintenként szelektálunk. Ez nagyban megsegíti később a dolgunkat, hiszen ahogy halad előre az este csak megyünk felfele, illetve lefele a mappák között. Sőt! Nem szükséges az adathordozón könyvtárakat építeni, duplikálni, etc, ennél sokkal jobb megoldás a playlistek létrehozása, mellyel tárhelyet is spórolhatunk, és világosan áttekinthetővé tehetjük a repertoárt.
A közösségi média nem megfelelő használata
Szerintem mindenkiben realizálódott, hogy social media nélkül kb. esélytelen az, hogy elérjük zenei céljainkat. Alapvető, hogy rendelkezzünk egy Facebook artist Page-el, Instagrammal stb. Ezekre fontos, hogy mindig megfelelő tartalmat készítsünk, aminek köze van a zenénkhez illetve hozzánk. Nem érdemes bulvár hírekkel, illetve mindenféle olyan poszttal próbálkozni, ami esetleg nagy elérést generál, mert ez olyan embereket fog bevonzani akiket az adott téma érdekel, nem pedig mi, vagy a zenénk. Idővel mindenkinek ajánlatos megtanulni kezelni a hirdetéseket, mert online viszonylag kis pénzekből is egész nagy marketing eredményeket lehet elérni, ha tudjuk, hogy mit csinálunk.
A bulizás mellőzése

A legjobb DJ-k általában a legnagyobb partiállatok, ugyanis pont azért képesek mindig az adott pillanathoz a legjobban illő zenét nyomni, mert át tudják érezni, hogy mire van éppen szükség a táncparketten. Sokáig én is elkövettem azt a hibát, hogy nem jártam el egyátalán ilyen módon szórakozni, mert hogy „én már csak a pultban érzem jól magam egy buliban”. Ha nincs fellépésed, néha igenis mozdulj ki a haverokkal, menj el egy-egy jobb buliba, és próbáld meg átérezni az adott pillanatot. Hidd el, sokat lehet ebből is tanulni. Sokszor a legjobb ötletek ilyenkor születnek, ugyanis te kritikus leszel az ottani dj-vel szemben. Tanulhatsz az ő erősségeiből és hibáiból is. Nembeszélve arról, hogy ilyenkor még több időd van a kapcsolatépítésre!
Csak a legújabbat, csakazértis
Ne akard a világot újraértelmezni zenélés közben, hiszen a bulizók többsége nem feltétlen arra vágyik, hogy te bemutasd azt a 10 db zenét, amit még biztosan ember nem hallott. Bármennyire is underground vonalon mozogsz, néha vissza lehet nyúlni és lehet 1-1 olyan zenét is játszani ami nem a héten jelent meg. Természetesen a ló túloldalára sem szabad átesni, hiszen aki a shazam hungary top 100 zenéjén kívül semmi mást nem ismer, az vajon mitől lesz egyedi? Az elvárt ismert anyag lejátszásának mennyisége stílusonként igen különböző. Legyünk tisztában azzal, hogy ez a mi műfajunkban mennyire elvárt/nem elvárt és e szerint szelektáljuk a zenéinket!
Fix szettel készülés
Legyünk azzal is tisztában, ki játszik előttünk, illetve utánunk (ha nem ismerjük, vegyük a fáradságot, hogy utána nézünk), valamint azt is vegyük figyelembe, melyik idősávot kaptuk! Vannak, akik előre kigyakorolják a fix trackek egymásutánját (akár az előzőekben említetteket tanulmányozva, akár nem) ‘nadehátkérem’… így nem lehet válaszolni a közönség reakcióira!
Dubraviczky Balázs