fbpx

2021.08.28.

DJ - zenei producer - ghost producer. Mit csinálnak pontosan?

Ebben a cikkben tisztába tesszük a szavak jelentését, és a végére járunk, honnan ered a fogalmak összemosása, téves használatuk.

Maradj képben!

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy naprakész maradhass és elsőként értesülj az új cikkekről, workshopokról és képzésekről!
* kötelező mezők

Mi a különbség a DJ és a zenei producer között? 

Sokak számára nem egyértelmű a zeneiparban végzett tevékenysége a Dj-nek és a zenei producernek. A két szerepet gyakran összemossák, pedig a különbség igen jelentős. Alábbi cikkünk azoknak szól, akik szeretnék a két fogalmat, szakmát tisztázni és pontosan megérteni.

A DJ

A DJ fogalmával mindenki tisztában van, aki valamennyire is zenekedvelő, vagy foglalkozik zenével. A Wikipédia szerint a lemezlovas vagy disc jockey a köznyelvben olyan könnyű zenével foglalkozó személy, aki folyamatos zenét szolgáltat egy zenés-táncos rendezvény alkalmából a közönségnek. A DJ jellemzője, hogy széleskörű ismeretekkel bír az általa képviselt illetve kedvelt zenei műfajokban, és többnyire saját hanghordozó készlettel is rendelkezik, tehát egyben zenei gyűjtőről is beszélhetünk.


A zenei producer

A producer a Wikipédia szerint a szórakoztatóiparban – film, színház, zene, televízió, rádió stb. – olyan felelős személyt jelent, aki egy terv (film, zeneszám, illetve zenei album, televíziós vagy rádiós műsor, színházi előadás, koncert stb.) elkészítésének, megvalósításának feltételeit meghatározza, továbbá felügyeli és koordinálja a megvalósításban résztvevő személyeket, szakembereket; de maga a producer is részt vehet bizonyos munkafolyamatokban. Egy olyan terv megvalósításában, amely több részmunka-folyamatból áll (pl. zenei album) több producer is részt vehet (pl. minden dalnak/videóklipnek van egy producere). A zenei producer esetében ez a személy tulajdonképpen az, aki a zenét megalkotja, az előadó/zenekar szándékai, tervei, elgondolásai vagy sávjai alapján. A munkafolyamat sokféleképp alakulhat, létezik olyan eset, amikor az előadó semmit nem tesz hozzá a zenei producer munkájához, csak a nevét adja és előadja a zeneművet, de létezik olyan eset is, amikor szoros közreműködésről van szó. Előfordulhat az is, hogy csak néhány ötlettel segíti az előadó zenei alapját és technikai kérdésekben nyújt segítséget. Elektronikus zenék esetében a producer leggyakrabban egy személy (vagy egy páros), aki saját maga viszi végig a munkafolyamatokat ma már a legtöbb esetben az első hang leütésétől a maszteringig (a zenei utómunka legutolsó fázisáig).

Tavasszal induló zenei producer képzések

Tanulj meg zenét írni Te is!

Megtanulhatod Abletonban a szoftver kezelésének csínját-bínját, így már csak a képzeleted szabhat határt! Sőt, mindkét képzést elvégezve már az sem lesz akadály! 😉

Milyen képzéseket indítotok és mit lehet róluk tudni?

Zenei Producer Start és Zenei Producer I. képzéseket indítunk idén februárban és márciusban.

Az előbbi egy alapozó képzés, ahol interaktív gyakorlati példákon keresztül megismerkedsz a szoftveres környezettel és a legfontosabb alapvetésekkel, hogy aztán a Zenei Producer I. képzésben már a haladóbb témákkal tudjunk foglalkozni és ne okozzon akadályt a DAW-ban való munka.
Ez utóbbi képzésnél már azon van a hangsúly, hogy megtanulj minél több mindent a saját zenéd elkészítéséhez - ami egyébként a vizsgafeladatod is lesz. Ha kíváncsi vagy a részletes tematikára és menetrendre, akkor az alábbi gombra kattintva érheted el.
Részletes tematika, árak és időpontokJELENTKEZÉS

Mikor ajánljuk a képzéseket?

Ha szeretnél megtanulni zenét írni
Ha már írsz zenét, de elakadtál
Ha szintet szeretnél lépni zenei karrieredben
Ha hangszeres zenész vagy, de érdekel a modern zeneszerzés folyamata
Ha DJ vagy, de ki szeretnél tűnni a tömegből
Ha DJ vagy és szeretnél remixeket készíteni

Mikor NEM ajánljuk a képzéseket?

Ha olyan oktatókra vágysz, akik csak elméleti síkon bizonyítanak
Ha olyat szeretnél tanulni, amit nem fogsz tudni használni
Ha nem szeretnéd, hogy figyeljenek rád
Ha szeretsz csak magadra utalva tanulni
Ha nem szeretnél egy a tanórákon kívül is aktív közösség tagja lenni

Ha a fentebbi kérdésekre igennel és az utóbbiakra nemmel válaszoltál, akkor jó helyen jársz! 😉

Az alábbi űrlap kitöltésével jelezheted jelentkezési szándékod. A kitöltést követő lehető leghamarabb felvesszük Veled a kontaktot a további részletekkel kapcsolatban.

Ha bármilyen kérdésed támadt, az oldal alján található chaten, emailen az info@producerschool.hu  címen, vagy telefonon a +36 30 499 5922 számon állunk segítségedre. Keress minket bátran! 🙂

A különbség

A mai felgyorsult világban, ahol a technikai feltételek könnyen és viszonylag olcsón elérhetőek a zenekészítésre, valóban egyre jobban összemosódik és egyre nagyobb a keresztmetszet a DJ és zenei producer között. Tulajdonképpen ott tartunk, hogy minden zenével foglalkozó embernek (legyen az hangszeres zenész, énekes, vagy elektronikus zenész) egyre nagyobb szüksége van a zenei produceri tudásra is. A DJ, aki csak más előadók számait pörgeti, az nem nevezhető zenei producernek, aki viszont saját dalokat is készít, ő már igen.


Fogalomzavar

A legtöbb laikus (a közönség maga) azért keveri össze a két fogalmat, vagy használja helytelenül azokat, mert az elmúlt egy évtizedben alapvető elvárás lett a dj-k részéről, hogy saját produktummal, saját dalokkal, remixekkel rendelkezzenek. A legtöbb világsláger club verziója például világhírű dj-k keze munkáját dícséri (legalábbis a közönség felé így van tálalva). Épp ezért a mai tizenévesek természetesnek veszik hogy a dj-knek saját szerzeményeik vannak, merthogy ők már ebbe a helyzetbe születtek bele. Sőt. Kijelenthetjük, hogy ma már nem is igazán ismerünk olyan világhírű lemezlovast, akinek ne lennének saját trackjei, vagy hogy nem azokkal vált volna híressé. Tovább megyek: mivel a közönség ma már nem tesz különbséget a két fogalom között, ezért a dj-t saját zene nélkül nem tudja értelmezni (kivéve, ha egy esküvői, vagy egyéb diszkosról beszélünk - de erről kicsit később…) Kijelenthetjük tehát, hogy komoly dj karriert befutni saját készítésű zenék nélkül ma már nem igazán lehet.
Mivel ezt sok kezdő lemezlovas is tudja, valamint a sok éve pályájukon lévő ismert sikeres dj-k is kénytelenek voltak belátni, óriási igény keletkezett a ghost producerek munkájára, akik azon dj-k helyett írják meg a zenét, akik lusták, nincs hozzá érzékük, vagy nincs több évük elsajátítani a zenekészítéshez szükséges tudásanyagot. Róluk a következő cikkünkben lesz szó, egy magyar főállású ghost producerrel fogunk beszélgetni!


Ja! Ahogy ígértem, a céges bulik és lagzik lemezlovasairól is szót ejtünk, annál is inkább, mert az egyik legnehezebb műfajról van szó (ha nevezhetjük annak). Ha valakik, akkor ők igazán megérik a pénzüket, (mármint a gázsit, amiért megdolgoznak) ugyanis az ő esetükben nem a brandet fizeti meg a megrendelő, hanem a kőkemény egész estés munkát, mely során a figyelmük nem lankadhat, ugyanis a legkülönfélébb ízlésű közönséget kell egy egész éjszakán keresztül úgy szórakoztatni, hogy a tánctér egy percre se ürüljön ki, ez pedig komolyabb feladat, mint egy pendrájvról letolni a 1,5 órás haknit. Ők nem a személyi kultusz miatt kapják a dátumokat, hanem ha jók abban, amit csinálnak,  ajánlják őket.
… és igen, a live actekről is lesz szó, ami szintén komoly meló, hiszen gyakorlatilag egy koncert felkészülést igényel.

  Zenéljen bárhol is a disk jockey, a különbség dj és diszkós között az, hogy a diszkós beszél a mikrofonba 🙂  - a szerk.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram