Ebben a cikkben tisztába tesszük a szavak jelentését, és a végére járunk, honnan ered a fogalmak összemosása, téves használatuk.
Maradj képben!
Mi a különbség a DJ és a zenei producer között?
Sokak számára nem egyértelmű a zeneiparban végzett tevékenysége a Dj-nek és a zenei producernek. A két szerepet gyakran összemossák, pedig a különbség igen jelentős. Alábbi cikkünk azoknak szól, akik szeretnék a két fogalmat, szakmát tisztázni és pontosan megérteni.
A DJ
A DJ fogalmával mindenki tisztában van, aki valamennyire is zenekedvelő, vagy foglalkozik zenével. A Wikipédia szerint a lemezlovas vagy disc jockey a köznyelvben olyan könnyű zenével foglalkozó személy, aki folyamatos zenét szolgáltat egy zenés-táncos rendezvény alkalmából a közönségnek. A DJ jellemzője, hogy széleskörű ismeretekkel bír az általa képviselt illetve kedvelt zenei műfajokban, és többnyire saját hanghordozó készlettel is rendelkezik, tehát egyben zenei gyűjtőről is beszélhetünk.
A zenei producer
A producer a Wikipédia szerint a szórakoztatóiparban – film, színház, zene, televízió, rádió stb. – olyan felelős személyt jelent, aki egy terv (film, zeneszám, illetve zenei album, televíziós vagy rádiós műsor, színházi előadás, koncert stb.) elkészítésének, megvalósításának feltételeit meghatározza, továbbá felügyeli és koordinálja a megvalósításban résztvevő személyeket, szakembereket; de maga a producer is részt vehet bizonyos munkafolyamatokban. Egy olyan terv megvalósításában, amely több részmunka-folyamatból áll (pl. zenei album) több producer is részt vehet (pl. minden dalnak/videóklipnek van egy producere). A zenei producer esetében ez a személy tulajdonképpen az, aki a zenét megalkotja, az előadó/zenekar szándékai, tervei, elgondolásai vagy sávjai alapján. A munkafolyamat sokféleképp alakulhat, létezik olyan eset, amikor az előadó semmit nem tesz hozzá a zenei producer munkájához, csak a nevét adja és előadja a zeneművet, de létezik olyan eset is, amikor szoros közreműködésről van szó. Előfordulhat az is, hogy csak néhány ötlettel segíti az előadó zenei alapját és technikai kérdésekben nyújt segítséget. Elektronikus zenék esetében a producer leggyakrabban egy személy (vagy egy páros), aki saját maga viszi végig a munkafolyamatokat ma már a legtöbb esetben az első hang leütésétől a maszteringig (a zenei utómunka legutolsó fázisáig).
A különbség
A mai felgyorsult világban, ahol a technikai feltételek könnyen és viszonylag olcsón elérhetőek a zenekészítésre, valóban egyre jobban összemosódik és egyre nagyobb a keresztmetszet a DJ és zenei producer között. Tulajdonképpen ott tartunk, hogy minden zenével foglalkozó embernek (legyen az hangszeres zenész, énekes, vagy elektronikus zenész) egyre nagyobb szüksége van a zenei produceri tudásra is. A DJ, aki csak más előadók számait pörgeti, az nem nevezhető zenei producernek, aki viszont saját dalokat is készít, ő már igen.
Fogalomzavar
A legtöbb laikus (a közönség maga) azért keveri össze a két fogalmat, vagy használja helytelenül azokat, mert az elmúlt egy évtizedben alapvető elvárás lett a dj-k részéről, hogy saját produktummal, saját dalokkal, remixekkel rendelkezzenek. A legtöbb világsláger club verziója például világhírű dj-k keze munkáját dícséri (legalábbis a közönség felé így van tálalva). Épp ezért a mai tizenévesek természetesnek veszik hogy a dj-knek saját szerzeményeik vannak, merthogy ők már ebbe a helyzetbe születtek bele. Sőt. Kijelenthetjük, hogy ma már nem is igazán ismerünk olyan világhírű lemezlovast, akinek ne lennének saját trackjei, vagy hogy nem azokkal vált volna híressé. Tovább megyek: mivel a közönség ma már nem tesz különbséget a két fogalom között, ezért a dj-t saját zene nélkül nem tudja értelmezni (kivéve, ha egy esküvői, vagy egyéb diszkosról beszélünk - de erről kicsit később…) Kijelenthetjük tehát, hogy komoly dj karriert befutni saját készítésű zenék nélkül ma már nem igazán lehet.
Mivel ezt sok kezdő lemezlovas is tudja, valamint a sok éve pályájukon lévő ismert sikeres dj-k is kénytelenek voltak belátni, óriási igény keletkezett a ghost producerek munkájára, akik azon dj-k helyett írják meg a zenét, akik lusták, nincs hozzá érzékük, vagy nincs több évük elsajátítani a zenekészítéshez szükséges tudásanyagot. Róluk a következő cikkünkben lesz szó, egy magyar főállású ghost producerrel fogunk beszélgetni!
Ja! Ahogy ígértem, a céges bulik és lagzik lemezlovasairól is szót ejtünk, annál is inkább, mert az egyik legnehezebb műfajról van szó (ha nevezhetjük annak). Ha valakik, akkor ők igazán megérik a pénzüket, (mármint a gázsit, amiért megdolgoznak) ugyanis az ő esetükben nem a brandet fizeti meg a megrendelő, hanem a kőkemény egész estés munkát, mely során a figyelmük nem lankadhat, ugyanis a legkülönfélébb ízlésű közönséget kell egy egész éjszakán keresztül úgy szórakoztatni, hogy a tánctér egy percre se ürüljön ki, ez pedig komolyabb feladat, mint egy pendrájvról letolni a 1,5 órás haknit. Ők nem a személyi kultusz miatt kapják a dátumokat, hanem ha jók abban, amit csinálnak, ajánlják őket.
… és igen, a live actekről is lesz szó, ami szintén komoly meló, hiszen gyakorlatilag egy koncert felkészülést igényel.
Zenéljen bárhol is a disk jockey, a különbség dj és diszkós között az, hogy a diszkós beszél a mikrofonba 🙂 - a szerk.