fbpx

2022.02.28.

A kezdő zenei producerek 10 leggyakoribb hiányossága

Közel 15 éves oktatói tapasztalataim alapján összegyűjtöttem az elektronikus zeneszerzők körében tapasztalható néhány gyakori hiányosságot. Lesz szó itt alapvető és kevésbé súlyos helyzetekről egyaránt.  Kemény, nyers írás következik, előre is elnézést kérek mindenkitől! ? A mondanivaló és a hangvétel ennek ellenére pozitív, valójában a fejlesztendő területekre világít rá. A cikk főként a kezdő és semi-pro producerekről/nek szól (nem azoknak, akik ebből élnek).  Vegyük sorra azt a 10 okot, ami leggyakrabban áll a zenei produceri sikerek útjába:

1. Nincs zeneelméleti tudása

Ezzel önmagában nincsen gond, hiszen az underground elektronikus zenék nagyrészében elegendő az adott stílusjegyeket ismerni elég egy skálán belül mozogni, éstöbbnyire állóharmónia szól végig (már ahol egyáltalán van hangnem :D). A mainstream zenékre (többnyire! :D) egyszerű akkordkörök jellemzőek, nem szükséges hozzájuk a Zeneművészeti egyetem elvégzése. Elegendő lehet tehát némi ritmikai, összhangazttani alapismeret. Ne feledjük viszont, ha valakinek a tudása túlmutat az adott feladaton (tevékenységen), akkor az sokkal gyorsabban, szinte játszva hozza létre a fejében megjelenő hangzást, nem kell órákig, vagy napokig sakkoznia egy-egy dalrészleten. Arról nem is beszélve, hogy olyan hatáskeltési eszközök vannak a kezében, hogy képes tudatosan játszani a hallgató érzelmeivel. (Az elméleti tudás viszont nem helyettesíti az adott stílus iránti elkötelezettséget, a műfaj sajátosságának ismeretét).

2. Nem ért a szintetizátorokhoz

Ez sem jelent feltétlenül nagy gondot, amennyiben az illető loop-based zenéket ír (house, techouse, minimal), viszont ha olyan stílusban mozog, ahol a szinti automatizálás nagyobb szerepet kap (melodic techno, future house/bass, psytrance, Dnb, dubstep), akkor hiába tölti le akár a Cymatic templateket, nem lesz tőlük sokkal okosabb. Aki nem ért a szinti programozáshoz, előre gyártott templatekből, kész groove-okból dolgozik, plugin használata kimerül egy NEXUSban, esetleg valamelyik divatos szoftszintiben (Serum, Massive, Sylent, stb.), ahol a presetek paramétereihez is csak félve, vagy random nyúl. Ez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy rossz zenét csinál (főleg, ha jó ízlése és füle van), azt viszont kijelenthetjük, hogy erős korlátok közé van szorítva, a mások által létrehozott hangzásokból gazdálkodik, zenéje tehát semmiképp sem nevezhető egyedinek.

3. Még ritmikai alapismeretekkel sem rendelkezik

Ő nem képes még olyan szintű zene létrehozására, amire bárki is megmozdul, vagy akár csak a fejét bólogatja. Ja, de: ha megfelelő gyártók loopjait megfelelően válogatja össze a zenéjében. Durva, hogy vannak, akik a 10. megjelenésük után sem tudják, mi pl. az 1/16T, vagy az 1 BAR.

4. Nincs hallása

Az egyik legdurvább gyakori jelenség. Ők azok, akik abban a hitben vannak, hogy 1 év „zeneszerzési” tapasztalattal a hátuk mögött már a legnagyobb fesztiválon fognak játszani és az összes jó csaj a pult alatt fog térdelni közben. Számukra van egy rossz és egy jó hírem: ez sajnos nem lesz így, a hallás viszont fejleszthető, elég komoly szintekre!
Tény, hogy az, akinek gyengébb a zenei hallása, annak jóval nehezebb dolga lesz, de ennek az adottságnak a hiánya sokszoros szorgalommal egész jól  pótolható.

Képzések

ZENEI PRODUCER START

ONLINE ÉS JELENLÉTI FORMÁBAN IS!

Az online tananyagunk időtől függetlenül, bármikor elkezdhető és saját ütemben elvégezhető!
Bevezetés a modern zeneírás világába. Kezdő kurzusunk során megmutatjuk az önálló zeneszám elkészítéséhez szükséges ismereteket, technikákat. Az alapszintű Ableton Live szoftverismeret mellett, minden olyan témát érintünk, amelyet egy modern zenei producer számára elengedhetetlen. Felkészítő a Zenei Producer I. képzésünkre. A kurzus elérhető online, feladatokkal, hangmintákkal ellátott, saját tempóban végezhető, visszanézhető videóanyag formájában, illetve személyes, jelenléti képzésként is!
RÉSZLETEK

A program fő funkcióira koncentráló kurzus, ahol megtanítunk elsajátítani hogyan működik a szoftver, érintjük a zeneelméleti alapokat, amelyek elengedhetetlenek a szoftver használatához és megmutatjuk azokat a lépéseket, amelyek segítenek megkezdeni produceri karriered. Dobokat programozunk midi segítségével, megismerkedünk a szintetizátorok fajtáival, dallamokat szerkesztünk és betekintést nyerünk a különböző stílusok sajátosságaiba, szerkezeteibe. A kurzus végére magabiztosan fogod használni a programot és rálátásod lesz a zeneírás folyamataira, elkészitessz egy saját zenei részletet. 

Tematika:

  1. Zeneszerkeszési munkafolyamatok, alapfogalmak:
    a hang fogalma, tulajdonságai, digitalizálása, ritmikai alapok, a zenék struktúrája,
    midi, audio, browser, control bar/routing, session/arrangement view,
    az Ableton hangszereinek, effektjeinek csoportosítása
  2. Audio session:
    hangfelvétel készítés, sampling, resampling
    editálás (time/pitch correction), warpolás, melodyne, autotune,
    szerkesztési gyakorlatok (fade, split, consolidate, stb.),
  3. Midi session/zeneelméleti alapok (ritmika):
    note, clip, grid, recording, editálás, dob groovok készítése
  4. Midi session/zeneelméleti alapok (hangjegyek, hármashangzatok):
    dallam, harmónia, basszus készítés. A tanultak összegzése, egy zenei részlet elkészítése

Jelenléti képzés:

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 4 alkalom + vizsga
A képzés indul: 2024. szeptember
Időpontok: Hétfőnként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 99.000 Ft

Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk (jelenléti képzés esetén)!

Online képzés:

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 30 db videó, 3,5 órányi videóanyag
Időpontok: bármikor, mivel saját tempóban teljesíthető, visszanézhető online tananyag
A képzés díja: 59.000 Ft

AZ ONLINE KÉPZÉS ELÉRHETŐ ITT:
https://producerschool.thinkific.com/courses/start

JELENTKEZEK

ZENEI PRODUCER I.

Elektronikus és hangszeres zeneszerzéshez felkészítő kurzus az Ableton Live szoftver segítségével. A képzés végén egy kötelező elemeket tartalmazó teljesen meghangszerelt projekt munkát (tracket) kell leadni vizsga feladatként. A két konzultációs alkalom segít felzárkózni az esetleges lemaradás esetén.
RÉSZLETEK

Már írsz zenéket, de nem szólal meg úgy ahogyan szeretnéd?
Úgy érzed van hová fejlődni az Ableton live használatában?
Szeretnéd tudni melyik hangszer és effekt pontosan mire való?
Szeretnél tudatosan nyúlni a  hangszínekhez?
Szeretnéd megtanulni a Serum plugin használatát?

Ha igen, ez a képzés Neked szól, ugyanis ez a képzés az Ableton Live szoftver ismeretének szélesítése mellett a hangszerelésre, a zenei kompozícióra és az első teljes zene megírására helyezi a hangsúlyt.
Elérhető jelenléti csoportos képzésként, illetve online formában is. 

Tematika:

  1. Sound design alapok:
    Sampling, szűrők, envelope-ok, lfo, automatizálás
  2. Sound design alapok:
    Szintézis
  3. Effektek:
    Kreatív effektezés, mixing alapvetések
  4. Midi/key mapping:
    Külső midi keyboardok, controllerek használata, automatizálás, midi felvételek
  5. Arrangement/zenei kompozíció:
    A zenei részegységek sajátosságai, előállításuk
  6. Workflow:
    Az egyes zenei részek összefűzése, hatékony munkafolyamat

2 extra gyakorlati/konzultációs alkalom

Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 9 alkalom (6 tanóra + 2 konzultáció + vizsga)
A képzés indul: 2024. október
Időpontok: Hétfőnként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 129.000 Ft vagy 2x75.000 Ft

JELENTKEZEK

ZENEI PRODUCER II.

Az országban egyedülálló, stílus specifikus, haladó képzés, mely során az adott műfaj készítésének menetét, hangszerelési sajátosságait, meghatározó elemeit sajátíthatod el! A képzéshez szükséges az Ableton Live magabiztos kezelése.
RÉSZLETEK
Haladó, stílus specifikus hétvégi, egész napos képzés techno/melodic stílusban, ahol a műfaj sajátosságait, meghatározó elemeit, tippjeit és trükkjeit vizsgáljuk és valósítjuk meg mélyrehatóan, gyakorlati példákon keresztül. A képzéshez szükséges az Ableton Live magabiztos kezelése, szintetizátor programozás alapjai (pl. envelope-ok, szűrők használata).

- Már több kész zenéd is van, de valami hiányzik?
- Szeretnéd tudni mik a modern melodic vagy akár a keményebb techno hangzás alapjai?
- Szeretnél jól működő baszusokat írni (rolling, rumble, offbeat, stb.)?
- Szeretnéd, ha jól szólalna meg a zenéd alja és egésze?
- Szeretnél új, kifejezetten a stílushoz kapcsolódó technikákat elsajátítani?
- Szeretnél gyorsabban haladni, a ráfordított idő alatt több és minőségibb zenét megírni?
- Szeretnél jobb húzást, lüktetés elérni, mint amiket kedvenc előadóidnál hallasz?

Ha igen, ez a képzés Neked szól, ugyanis kifejezetten a techno műfajhoz kapcsolódó hangszerelési technikákra, arrangement megoldásokra és workfowra helyezzük a hangsúlyt.

Kiemelt alműfajok: peak time, melodic, hard techno, minimal.

A képzés végén egy kötelező elemeket tartalmazó teljesen meghangszerelt projekt munkát (tracket) kell leadni vizsga feladatként.
A képzés online stream formájában is elérhető és visszanézhető!
 
A képzés online stream formájában is elérhető és visszanézhető!

Ez a haladó kurzusunk alaposan vizsgálja a műfaj sajátosságait, a meghatározó előadók zenéin keresztül. Elemezzük a szintézist, az arragementet és mindent, amitől úgy fog szólni a Te zenéd is, mint a legnagyobb nevek alkotásai.

Tematika:

  1. ANALÍZIS/HALLÁSGYAKORLATOK, ZENEI SZERKEZET LÉTREHOZÁSA

    - zenei rétegek csoportosítása 
    - ismert trackek sávonkénti elemzése  
    - a használt hangszínek részletes elemzése 
    - amit nem is hallasz a zenében, de ha kiveszed hiányzik 
    - szerkezeti elemzés 
    - mixing elemzés

  2. HANGSZERELÉSI ALAPVETÉSEK

    - frekvenciamenet, oktáv, alaphang, felhangok, felharmonikusok 
    - fázis
    - a hangszínek, hangszerek tranzienseinek és lecsengéseinek fontossága, megváltoztatása  
    - layering (a hangszerek rétegezése)
    - sub bass (kell-e, mikor, mennyi, és hogyan?)

  3. HANGSZERELÉS: A VIZSGÁLT HANGSZÍNEK ELŐÁLLÍTÁSA

    - szinti, sampler, vagy konyhakész hangminta
    - basszusok készítése (rolling, offbeat, rumble, stb.) 
    - dob szekvenciák készítése 
    - beütő hangok/stabs 
    - egyedi hangszínek előállítása 
    - dallam szerkesztés 
    - arpeggiator

  4. HANGSZERELÉS KONTEXTUSBAN
    -  a hangszerek hiarerchiája, a szerepek megváltoztatása
    - a megfelelő hangszínek választása, kontextusba helyezése
    - Milyen lágét, frekvenciamenetet és lencsengést válasszunk a többi hangszer mellé?
    - hogyan kerüljük el a túl hangszerelést? 
    - a lábdob és basszus kohéziója

  5. ARRANGEMENT
    - hogyan lépjünk ki a 8 BARos loopból?
    - hogyan csináljunk kiállást
    - mitől fog ütni a drop, vagy a refrén?
    - mikro és makro automatizáció

  6. TIPPEK/TRÜKKÖK
    - otthon is végezhető fül tréningek, fókusz segítő módszerek, hogy munka során könyebben tudj döntéseket hozni 
    - a hatékony munkavégzés alapjai, mennyi időt kell/szabad szánni egy dal elkészítésére? 
    - hogyan ne hallgassuk jóra, vagy rosszra a készülő zenénket? 
    - remake készítése (a legjobb autodidakta tanulási módszer) - eq, gate, reverb, automatizálási trükkök 
    - témák, amiket hoztok (pl. hogyan van megcsinálva egy konkrét hang egy adott zenében, stb.)

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 9 alkalom (6 tanóra + 2 konzultáció + vizsga)
A képzés indul: 2024. szeptember 23-án
Időpontok: Hétfőnként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 149.000 Ft vagy 2x80.000 Ft

JELENTKEZEK

MIXING I.

Ha a zenéid nem elég tiszták, nem elég dinamikusak, nincs elég mélységük, nem úgy szólalnak meg, ahogyan szeretnéd, az legtöbbször a keverés hiányosságaira vezethető vissza. Ebben a képzésben elméleti és gyakorlati órákon keresztül vesszük végig a teljes mixing folyamatot, a keverés során használt eszközöket, illetve azok megfelelő beállításait. A képzés végén záróvizsgát kell tenni.
RÉSZLETEK

A keverési munkafolyamat alapfeltétele a jó hangszerelés, és az alapvető munkafeltételek (lehallgatás, akusztika) megteremtése. Ezután a  következő lépés a hallás fejlesztése, amire a képzés során a legnagyobb hangsúlyt fektetjük.  Teljesen az alapoktól indulunk és mindent végig veszünk, amire a keverés során szükséged lesz! A füledet garantáltan kinyitjuk, mivel aképzés nagyjából fele listening session lesz! Vasakkal és pluginekkel is dolgozunk, hogy teljes képet kapj az eszközök megfelelő kezeléséről.

A képzés végére:

- érteni és hallani fogod a kompresszorok működését, típusait
- tudni fogod melyik EQ milyen feladatra való, tudni fogod megfelelően beállítani
- tudsz mélységet adni a zenének
- el tudod egymástól szeparálni az egyes hangszereket, úgy hogy azok ne versengjenek, hanem segítsék egymást
- tisztább, érthetőbb, dinamikusabb mixeket fogsz készíteni
- átlátod a stúdiósztenderd outboardokat, eszközöket és a plugin megfelelőjüket

Tematika:

1.
- stúdió akusztika, lehallgatás, a keverés előkészítése
- fizikai alapismeretek
- recording, mikrofonok
- gain structure, mono/stereo/dual mono, mid/side
2.
- analyzerek, frekvenciatartományok, harmonikusok, fázis
- szűrő tipusok, EQ-k csoportosítása
- korrekciós EQ,  kreatív EQ, színezés a gyakorlatban
3.
- dinamika szabályzók: gate/ expander
- kompresszor I.
4.
- kompresszor II.
- busz Kompresszor
5.
- paralell rendszerek
6.
- reverbek
- delayek, modulácoós effektek

Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!

Használt szoftverek: Pro tools, Ableton Live, számtalan plugin
Használt vasak és mikrofonok: lásd Record Low stúdió honlapja
A képzés hossza: 6 alkalom 
A képzés indul: 2024. tél
Időpontok: Szombatonként  14:00 - 20:00
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2 x 95.000 Ft

JELENTKEZEK

ALL-IN

Teljesen átfogó zenei producer képzés csomag, amely az első Ableton megnyitástól eljuttat a kész zenéd tökéletes megszólalásáig. A képzések során megtanulod az Ableton magabiztos használatát, a saját zenéid felépítését, a hangszerelés alapjait, több stílus megoldási képleteit, és hogy mindez a lehető legjobban szólaljon meg, átfogó mixing ismeretekre is szert fogsz tenni.
RÉSZLETEK

Kiknek ajánljuk? Mindazoknak, akik szeretnének komolyan foglalkozni a zeneírással és még kezdők vagy csak minimális tapasztalattal rendelkeznek.

Ez az átfogó zenei producer képzés magába foglalja a Zenei Producer START, I., II. és Mixing képzéseinket.

Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!

Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 7 hónap 
A képzés indul: 2024. szeptember
Időpontok: lásd feljebb
A képzés díja: 599.000 vagy 4x155.000 Ft

JELENTKEZEK

5. Nincs szorgalma, akaratereje

A leggyakrabban azoknál fordul elő, akik igazán tehetségesek. Melléjük mindenképpen kell egy co-producer, vagy egy manager (szerű lény), aki rúgdossa őket, maguktól ugyanis képtelenek az operatív feladatok ellátására, a határidők betartására, vagy akár egyetlen dal befejezésére is.

6. Nem képes önállóan befejezni egy tracket sem, mindig újba kezd

Ez talán a leggyakoribb jelenség a folyamatos sikereknek még nem örvendő producereknél. Ennek egyszerű okai vannak: nem megfelelő a workflowja, ugrál az egyes munkafolyamatok között, nem tudatosan használja az eszközöket, a DAW-ot, nincs víziója (A suliban talán ezek azok, amiket a leginkább orvosolni szoktunk.)

7. Nincs víziója

Tipikus jelenség. A legtöbb kezdő producer úgy ül le zenét írni, hogy nincs konkrét elképzelése, hanem a végeredmény az lesz, ami sikerül. A dalszerzés elején (és közben sem) határoz meg támpontokat, elképzeléseket, hanem csak próbálkozik (ahogy a kiskutyák szoktak). Szép és jó érzés így is zenélgetni, viszont aki magára ismer, ne hívja magát „zenei producernek”. (Én se hívom magamat futballistának, mert havonta egyszer kimegyek a haverokkal rúgdosni – főleg, hogy nem is szoktam :D)

8. Ugrott egy lépcsőfokot és azt hiszi, mindenkinél jobb

Mindenki átesett már azon, hogy valami nagy áttörés jött a zenei fejlődésében, akár magától jött rá, akár segítséggel. Mindig van egy-egy szintugrás, ami után az önbizalom megnő (pl. sikerült egy „olyan” bassline-t csinálni), azonban ne feledjük, hogy ettől még lehet, hogy a dalszerkezet szar, illetve ez a lépés a dinamikai hibáinkat sem biztos, hogy orvosolta.

9. Mindent saját maga szeretne csinálni a legelső hang leütésétől a masterig

Az egyszemélyes világsztárok is (akik tényleg maguk írják a zenéiket) teamben dolgoznak. Van, akinek külön ütem,- és dallamfelelőse is van, de tipikusan a producer,  a mixing és a mastering szakember külön személy, a három munkafolyamat három különböző helyszínen zajlik. Itthon a kisebb piac=kisebb budget miatt erre kevesebb esetben van lehetőség, de ne feledjük, hogy ez az optimális.

10. Nem ismeri a digitális jelfeldolgozás folyamatát, a stúdióban használatos eszközöket, vagy magát a DAW-ot sem

Legtöbben sajnos bizony nem tudják, mi zajlik a ’dobozban’. Nem mondom, hogy ezen a területen is egyetemi szintű tudással kell rendelkezni, de az alapvető működéssel illik tisztában lenni, hiszen aki érti legalább egy konverter, vagy egy plugin működését, az ésszerűbben fog dolgozni, kevesebb felesleges kör megfutásával. Ja, és nem kerget hiú ábrándokat, azzal kapcsolatban, hogyha lenne két analóg EQ-ja és kompresszora, akkor minden hangzásbeli problémája megoldódna.

+1 Nincs ízlése

A végére hagytam ezt a ráadás pontot. Ez az egyetlen hiba/hiányosság/gyeneség (nevezzük bakárhogyan), amin nem lehet változtatni. Az összes többi pont javítható fejleszthető (akár külső segítséggel, akár önfejlesztéssel – ez ugye egyén függő). Lehet valakinek tök jó hallása és ritmusérzéke, vagy akár elméleti tudása, ha ízlése nincs, legfeljebb önmaga szórakoztatására foglalkozzon zenéléssel!

PERSZE EZEKEN KÍVÜL RENGETEG OLYAN ADOTTSÁG – VAGY ANNAK HIÁNYA – TÁPLÁLHATJA A SIKERTELENSÉGET, AMIRŐL ITT NEM VOLT SZÓ: PL. KEZDEMÉNYEZŐKÉSZSÉG HIÁNYA, IRIGYSÉG, ÖNÉRTÉKELÉSI ZAVAR (TÖBBRE, VAGY KEVESEBBRE TARTJA MAGÁT, MINT AMI VALÓJÁBAN), NEM HAJLANDÓ ÁLDOZATOKAT HOZNI, ESETLEG EGY OLYAN PÁRKAPCSOLATBAN ÉL, AMIBEN NEM NÉZIK JÓ SZEMMEL AZ Ő TEVÉKENYSÉGÉT, VAGY HIÁNYZIK A LEGSZÜKSÉGESEBB MOTOR: A HIT (NEM VALLÁSI, HANEM ÖNMAGÁBAN ÉS A CÉLOKBAN VALÓ  HIT!
EZEKEN IS MIND-MIND LEHET SEGÍTENI (DE AZ ÍZLÉSEN MÉG MINDIG NEM) ?


linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram