Közel 15 éves oktatói tapasztalataim alapján összegyűjtöttem az elektronikus zeneszerzők körében tapasztalható néhány gyakori hiányosságot. Lesz szó itt alapvető és kevésbé súlyos helyzetekről egyaránt. Kemény, nyers írás következik, előre is elnézést kérek mindenkitől! ? A mondanivaló és a hangvétel ennek ellenére pozitív, valójában a fejlesztendő területekre világít rá. A cikk főként a kezdő és semi-pro producerekről/nek szól (nem azoknak, akik ebből élnek). Vegyük sorra azt a 10 okot, ami leggyakrabban áll a zenei produceri sikerek útjába:
1. Nincs zeneelméleti tudása
Ezzel önmagában nincsen gond, hiszen az underground elektronikus zenék nagyrészében elegendő az adott stílusjegyeket ismerni elég egy skálán belül mozogni, éstöbbnyire állóharmónia szól végig (már ahol egyáltalán van hangnem :D). A mainstream zenékre (többnyire! :D) egyszerű akkordkörök jellemzőek, nem szükséges hozzájuk a Zeneművészeti egyetem elvégzése. Elegendő lehet tehát némi ritmikai, összhangazttani alapismeret. Ne feledjük viszont, ha valakinek a tudása túlmutat az adott feladaton (tevékenységen), akkor az sokkal gyorsabban, szinte játszva hozza létre a fejében megjelenő hangzást, nem kell órákig, vagy napokig sakkoznia egy-egy dalrészleten. Arról nem is beszélve, hogy olyan hatáskeltési eszközök vannak a kezében, hogy képes tudatosan játszani a hallgató érzelmeivel. (Az elméleti tudás viszont nem helyettesíti az adott stílus iránti elkötelezettséget, a műfaj sajátosságának ismeretét).
2. Nem ért a szintetizátorokhoz
Ez sem jelent feltétlenül nagy gondot, amennyiben az illető loop-based zenéket ír (house, techouse, minimal), viszont ha olyan stílusban mozog, ahol a szinti automatizálás nagyobb szerepet kap (melodic techno, future house/bass, psytrance, Dnb, dubstep), akkor hiába tölti le akár a Cymatic templateket, nem lesz tőlük sokkal okosabb. Aki nem ért a szinti programozáshoz, előre gyártott templatekből, kész groove-okból dolgozik, plugin használata kimerül egy NEXUSban, esetleg valamelyik divatos szoftszintiben (Serum, Massive, Sylent, stb.), ahol a presetek paramétereihez is csak félve, vagy random nyúl. Ez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy rossz zenét csinál (főleg, ha jó ízlése és füle van), azt viszont kijelenthetjük, hogy erős korlátok közé van szorítva, a mások által létrehozott hangzásokból gazdálkodik, zenéje tehát semmiképp sem nevezhető egyedinek.
3. Még ritmikai alapismeretekkel sem rendelkezik
Ő nem képes még olyan szintű zene létrehozására, amire bárki is megmozdul, vagy akár csak a fejét bólogatja. Ja, de: ha megfelelő gyártók loopjait megfelelően válogatja össze a zenéjében. Durva, hogy vannak, akik a 10. megjelenésük után sem tudják, mi pl. az 1/16T, vagy az 1 BAR.
4. Nincs hallása
Az egyik legdurvább gyakori jelenség. Ők azok, akik abban a hitben vannak, hogy 1 év „zeneszerzési” tapasztalattal a hátuk mögött már a legnagyobb fesztiválon fognak játszani és az összes jó csaj a pult alatt fog térdelni közben. Számukra van egy rossz és egy jó hírem: ez sajnos nem lesz így, a hallás viszont fejleszthető, elég komoly szintekre!
Tény, hogy az, akinek gyengébb a zenei hallása, annak jóval nehezebb dolga lesz, de ennek az adottságnak a hiánya sokszoros szorgalommal egész jól pótolható.
Képzések
A RÉSZLETES KÉPZÉS NAPTÁR ÖSSZEFOGLALÓHOZ KATTINTS IDE!START
/ONLINE
A program fő funkcióira koncentráló kurzus, ahol megtanítunk elsajátítani hogyan működik a szoftver, érintjük a zeneelméleti alapokat, amelyek elengedhetetlenek a szoftver használatához és megmutatjuk azokat a lépéseket, amelyek segítenek megkezdeni produceri karriered. Dobokat programozunk midi segítségével, megismerkedünk a szintetizátorok fajtáival, dallamokat szerkesztünk és betekintést nyerünk a különböző stílusok sajátosságaiba, szerkezeteibe. A kurzus végére magabiztosan fogod használni a programot és rálátásod lesz a zeneírás folyamataira, elkészitessz egy saját zenei részletet.
Tematika:
- Zeneszerkeszési munkafolyamatok, alapfogalmak:
a hang fogalma, tulajdonságai, digitalizálása, ritmikai alapok, a zenék struktúrája,
midi, audio, browser, control bar/routing, session/arrangement view,
az Ableton hangszereinek, effektjeinek csoportosítása - Audio session:
hangfelvétel készítés, sampling, resampling
editálás (time/pitch correction), warpolás, melodyne, autotune,
szerkesztési gyakorlatok (fade, split, consolidate, stb.), - Midi session/zeneelméleti alapok (ritmika):
note, clip, grid, recording, editálás, dob groovok készítése - Midi session/zeneelméleti alapok (hangjegyek, hármashangzatok):
dallam, harmónia, basszus készítés. A tanultak összegzése, egy zenei részlet elkészítése
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk (jelenléti képzés esetén)!
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 30 db videó, 3,5 órányi videóanyag
Időpontok: bármikor, mivel saját tempóban teljesíthető, visszanézhető online tananyag
A képzés díja: 59.000 Ft
AZ ONLINE KÉPZÉS ELÉRHETŐ ITT:
https://producerschool.
START
START + ZENEELMÉLET
A program fő funkcióira koncentráló kurzus, ahol megtanítunk elsajátítani hogyan működik a szoftver és megmutatjuk azokat a lépéseket, amelyek segítenek megkezdeni produceri karriered. Dobokat programozunk midi segítségével, megismerkedünk a szintetizátorok fajtáival, dallamokat szerkesztünk és betekintést nyerünk a különböző stílusok sajátosságaiba, szerkezeteibe. A kurzus végére magabiztosan fogod használni a programot és rálátásod lesz a zeneírás folyamataira, el tudsz majd készíteni egy saját zenei részletet. Ismerni fogod a ritmika és az összhangzattan alapjait, így képes leszel önállóan dallamok, harmónia és basszus menetek megírására.
START tematika:
- Zeneszerkeszési munkafolyamatok, alapfogalmak:
a hang fogalma, tulajdonságai, digitalizálása, ritmikai alapok, a zenék struktúrája,
midi, audio, browser, control bar/routing, session/arrangement view,
az Ableton hangszereinek, effektjeinek csoportosítása - Audio session:
hangfelvétel készítés, sampling, resampling
editálás (time/pitch correction), warpolás, melodyne, autotune,
szerkesztési gyakorlatok (fade, split, consolidate, stb.), - Midi session/zeneelméleti alapok (ritmika):
note, clip, grid, recording, editálás, dob groovok készítése - Midi session/zeneelméleti alapok (hangjegyek, hármashangzatok):
dallam, harmónia, basszus készítés. A tanultak összegzése, egy zenei részlet elkészítése
ZENEELMÉLET tematika:
Zeneelméleti alapok nélkül nem lehet tudatosan zenét írni. Ha a próbálkozásokon túl szeretnél lendülni, mindenképpen tisztában kell lenned legalább az alapokkal. Ez a 4 alkalmas képzés segít a későbbi dob programozásban, dallamszerkesztésben és harmóniák, akkordmenetek létrehozásában, a tudatos hangulatkeltésben. Ezen felül a zenéd is úgy fog húzni, ahogyan szeretnéd!
- Ritmikai alapok - tempó, ütemmutató, ütem, periódus, hangjegy értékek (egész, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, pontozott, triola)
- Ritmikai alapok - Ritmusképletek a gyakorlatban, groove, fill
- Összhangzattan - hangközök. skálák fokok, hármas hangzatok, akkordfodítások
- Összhangzattan - akkordmenetek, dallamok
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk (jelenléti képzés esetén)
START:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 4 alkalom + vizsga
A képzés indul: 2024.09.24
Vizsga: 2024.10.22
Időpontok: 09.24., 10.01., 10.08., 10.15., 10.22. / Keddenként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 79.000 Ft
START+ZENEELMÉLET:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 8 alkalom + vizsga
A képzés indul: 2024.09.24
Vizsga: 2024.10.22
Időpontok: 09.24., 09.26., 10.01., 10.03., 10.08., 10.10., 10.15., 10.17., 10.22. / Keddenként és csütörtökönként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 99.000 Ft
ZENEELMÉLET
Tematika:
- Ritmikai alapok - tempó, ütemmutató, ütem, periódus, hangjegy értékek (egész, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, pontozott, triola)
- Ritmikai alapok - Ritmusképletek a gyakorlatban, groove, fill
- Összhangzattan - hangközök. skálák fokok, hármas hangzatok, akkordfodítások
- Összhangzattan - akkordmenetek, dallamok
A képzés időpontjai: 2024.09.26, 10.03, 10.10, 10.17
Vizsga: 2024.10.22
Időpontok: 09.26., 10.03., 10.10., 10.17., 10.22. / Csütörtökönként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 55.000 Ft
ZENEI PRODUCER
A képzés jelenéti és online formában is elérhető.
1. modul: RECORDING+SAMPLING
A hang felvételezésével és mintázásával kapcsolatos módszerek elsajátítása, mely során megtanulodod a különböző felvételi technikákat, illetve azt, hogyan használj kreatívan mintákat úgy, hogy azt a saját ízlésedre formálod, vagy teljesen átalakítod. Ehhez a burkolókon és lfo-kon túl az összes kreatív effektet is használni fogjúk, így ez a modul a komplett effekezési technikákat is magában foglalja.
2. modul: SZINTÉZIS
Megtanuljuk a színtézis fajtákat, a hangszínek előállítását szoftver és hardwer szintetizátorokkal. A modul után képes leszel nem csak preseteket személyre szabni és automatizálni a kívánt módon, hanem nulláról előállítani alapvető funkciójú hangszíneket (pl. bass, pad, lead, stb). Sorra vesszük az egyes stílusok jelleztetes elemeit, különös hangsúlyt fektetünk a modern megszólalásokra. Nem állóképet hozunk létre, hanem automatizálás segítségével viszünk életet az egyes hangszínekbe, tesszük teljessé a zenei hatáskeltést. Additív, szubtraktív, fm, wavetable, granuláris szintézis.
3. modul: WORKFLOW/ARRANGEMENT
Nem elég ismerni a hangszínkészítési eljárásokat, mivel az egyes hangszerek külön-külön mindössze építőkövek. A munkafolyamatok és a struktúra felépítése teszi rendszerré az egyes építő elemeket. Az egyes zenei részek kidolgozása (micro arrangement) és a teljes zene felépítése (macro arrangement) nem könnyű feladat. Sokan alulbecsülik ezt, pedig itt dől válik dallá a groove, zenévé a téma. Ebben a modulban több stílus jellegzetességén keresztül sajátítjuk el a zene szerkezeti egésszé formálását.
4. modul: MIXING ALAPOK
A zene hangzásának legnagyobb része az ötleten, a megvalósítási módokon (hangszerelés) múlik. A mixing (mint utolsó előtti munkafolyamat) segít a meglévő hangzást könnyebben hallgathatóvá tenni, valamint egyértelműsíteni a hangszerek hiarerchiáját. Olyan feladatok tartoznak a keverés munkafolyamataiba, mint a hangszerek maszkolásának csökkentése, karakter létrehozás/kiemelés, dinamika szabályzás, térbeli elhelyezés. A folyamat rendkívül összetett, lehetetlen néhány session alatt elsajátítani, azonban az alapjait lefektetjük, és rendszerezzük az összes olyan processzort, amikkel az egyes hatások elérhetőek: hangszín és dinamika szabályzók, zengetők, késleltetők, modulációs effektek, torzítók, valamint speciális effektek. (Eq-k, kompresszorok, gate/expander, reverbök, delayek, szalag, cső és transzformátor tipusú szaturációs eszközök, chorus, flanger, phaser, stb.)
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
JELENLÉTI:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 5 hónap
A képzés indul: 2024.10.29
Vizsga: 2025.02.27
Időpontok: 10.29., 11.5., 11.12., 11.19., 11.26., 12.3., 12.10., 12.17., 10.31., 11.7., 11.14., 11.21., 11.28., 12.5., 12.12., 12.19., 1.7., 1.14., 1.21., 1.28., 2.4., 1.9., 1.16., 1.23., 1.30., 2.6. / Keddenként és csütörtökönként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 289.000 Ft
ONLINE:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 5 hónap
A képzés indul: 2024.10.29
Vizsga: 2025.02.27
Időpontok: 10.29., 11.5., 11.12., 11.19., 11.26., 12.3., 12.10., 12.17., 10.31., 11.7., 11.14., 11.21., 11.28., 12.5., 12.12., 12.19., 1.7., 1.14., 1.21., 1.28., 2.4., 1.9., 1.16., 1.23., 1.30., 2.6. / Keddenként és csütörtökönként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 249.000 Ft
MIXING, MASTERNG
A keverési munkafolyamat alapfeltétele a jó hangszerelés, és az alapvető munkafeltételek (lehallgatás, akusztika) megteremtése. Ezután a következő lépés a hallás fejlesztése, amire a képzés során a legnagyobb hangsúlyt fektetjük. Teljesen az alapoktól indulunk és mindent végig veszünk, amire a keverés során szükséged lesz! A füledet garantáltan kinyitjuk, mivel aképzés nagyjából fele listening session lesz! Vasakkal és pluginekkel is dolgozunk, hogy teljes képet kapj az eszközök megfelelő kezeléséről.
A képzés végére:
- érteni és hallani fogod a kompresszorok működését, típusait
- tudni fogod melyik EQ milyen feladatra való, tudni fogod megfelelően beállítani
- tudsz mélységet adni a zenének
- el tudod egymástól szeparálni az egyes hangszereket, úgy hogy azok ne versengjenek, hanem segítsék egymást
- tisztább, érthetőbb, dinamikusabb mixeket fogsz készíteni
- átlátod a stúdiósztenderd outboardokat, eszközöket és a plugin megfelelőjüket
Tematika:
1.
- stúdió akusztika, lehallgatás, a keverés előkészítése
- fizikai alapismeretek
- recording, mikrofonok
- gain structure, mono/stereo/dual mono, mid/side
2.
- analyzerek, frekvenciatartományok, harmonikusok, fázis
- szűrő tipusok, EQ-k csoportosítása
- korrekciós EQ, kreatív EQ, színezés a gyakorlatban
3.
- dinamika szabályzók: gate/ expander
- kompresszor I.
4.
- kompresszor II.
- busz Kompresszor
5.
- paralell rendszerek
6.
- reverbek
- delayek, modulácoós effektek
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
Használt szoftverek: Pro tools, Ableton Live, számtalan plugin
Használt vasak és mikrofonok: lásd Record Low stúdió honlapja
A képzés hossza: 10 alkalom
A képzés indul: 2024. tél
Időpontok: 11.30., 12.7., 12.14., 12.21., 1.4., 1.11., 1.18., 1.25., 2.1., 2.8./ Szombatonként 14:00 - 20:00
A képzés díja: 299.000 Ft vagy 3 x 105.000 Ft
ALL-IN
Kiknek ajánljuk? Mindazoknak, akik szeretnének komolyan foglalkozni a zeneírással és még kezdők vagy csak minimális tapasztalattal rendelkeznek.
Ez az átfogó zenei producer képzés magába foglalja a START, START+, ZENEI PRODUCER és MIXING, MASTERING képzéseinket.
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 7 hónap
A képzés indul: 2024. szeptember
Időpontok: lásd feljebb
A képzés díja: 599.000 vagy 4x155.000 Ft
5. Nincs szorgalma, akaratereje
A leggyakrabban azoknál fordul elő, akik igazán tehetségesek. Melléjük mindenképpen kell egy co-producer, vagy egy manager (szerű lény), aki rúgdossa őket, maguktól ugyanis képtelenek az operatív feladatok ellátására, a határidők betartására, vagy akár egyetlen dal befejezésére is.
6. Nem képes önállóan befejezni egy tracket sem, mindig újba kezd
Ez talán a leggyakoribb jelenség a folyamatos sikereknek még nem örvendő producereknél. Ennek egyszerű okai vannak: nem megfelelő a workflowja, ugrál az egyes munkafolyamatok között, nem tudatosan használja az eszközöket, a DAW-ot, nincs víziója (A suliban talán ezek azok, amiket a leginkább orvosolni szoktunk.)
7. Nincs víziója
Tipikus jelenség. A legtöbb kezdő producer úgy ül le zenét írni, hogy nincs konkrét elképzelése, hanem a végeredmény az lesz, ami sikerül. A dalszerzés elején (és közben sem) határoz meg támpontokat, elképzeléseket, hanem csak próbálkozik (ahogy a kiskutyák szoktak). Szép és jó érzés így is zenélgetni, viszont aki magára ismer, ne hívja magát „zenei producernek”. (Én se hívom magamat futballistának, mert havonta egyszer kimegyek a haverokkal rúgdosni – főleg, hogy nem is szoktam :D)
8. Ugrott egy lépcsőfokot és azt hiszi, mindenkinél jobb
Mindenki átesett már azon, hogy valami nagy áttörés jött a zenei fejlődésében, akár magától jött rá, akár segítséggel. Mindig van egy-egy szintugrás, ami után az önbizalom megnő (pl. sikerült egy „olyan” bassline-t csinálni), azonban ne feledjük, hogy ettől még lehet, hogy a dalszerkezet szar, illetve ez a lépés a dinamikai hibáinkat sem biztos, hogy orvosolta.
9. Mindent saját maga szeretne csinálni a legelső hang leütésétől a masterig
Az egyszemélyes világsztárok is (akik tényleg maguk írják a zenéiket) teamben dolgoznak. Van, akinek külön ütem,- és dallamfelelőse is van, de tipikusan a producer, a mixing és a mastering szakember külön személy, a három munkafolyamat három különböző helyszínen zajlik. Itthon a kisebb piac=kisebb budget miatt erre kevesebb esetben van lehetőség, de ne feledjük, hogy ez az optimális.
10. Nem ismeri a digitális jelfeldolgozás folyamatát, a stúdióban használatos eszközöket, vagy magát a DAW-ot sem
Legtöbben sajnos bizony nem tudják, mi zajlik a ’dobozban’. Nem mondom, hogy ezen a területen is egyetemi szintű tudással kell rendelkezni, de az alapvető működéssel illik tisztában lenni, hiszen aki érti legalább egy konverter, vagy egy plugin működését, az ésszerűbben fog dolgozni, kevesebb felesleges kör megfutásával. Ja, és nem kerget hiú ábrándokat, azzal kapcsolatban, hogyha lenne két analóg EQ-ja és kompresszora, akkor minden hangzásbeli problémája megoldódna.
+1 Nincs ízlése
A végére hagytam ezt a ráadás pontot. Ez az egyetlen hiba/hiányosság/gyeneség (nevezzük bakárhogyan), amin nem lehet változtatni. Az összes többi pont javítható fejleszthető (akár külső segítséggel, akár önfejlesztéssel – ez ugye egyén függő). Lehet valakinek tök jó hallása és ritmusérzéke, vagy akár elméleti tudása, ha ízlése nincs, legfeljebb önmaga szórakoztatására foglalkozzon zenéléssel!