Közel 15 éves oktatói tapasztalataim alapján összegyűjtöttem az elektronikus zeneszerzők körében tapasztalható néhány gyakori hiányosságot. Lesz szó itt alapvető és kevésbé súlyos helyzetekről egyaránt. Kemény, nyers írás következik, előre is elnézést kérek mindenkitől! ? A mondanivaló és a hangvétel ennek ellenére pozitív, valójában a fejlesztendő területekre világít rá. A cikk főként a kezdő és semi-pro producerekről/nek szól (nem azoknak, akik ebből élnek). Vegyük sorra azt a 10 okot, ami leggyakrabban áll a zenei produceri sikerek útjába:

1. Nincs zeneelméleti tudása
Ezzel önmagában nincsen gond, hiszen az underground elektronikus zenék nagyrészében elegendő az adott stílusjegyeket ismerni elég egy skálán belül mozogni, éstöbbnyire állóharmónia szól végig (már ahol egyáltalán van hangnem :D). A mainstream zenékre (többnyire! :D) egyszerű akkordkörök jellemzőek, nem szükséges hozzájuk a Zeneművészeti egyetem elvégzése. Elegendő lehet tehát némi ritmikai, összhangazttani alapismeret. Ne feledjük viszont, ha valakinek a tudása túlmutat az adott feladaton (tevékenységen), akkor az sokkal gyorsabban, szinte játszva hozza létre a fejében megjelenő hangzást, nem kell órákig, vagy napokig sakkoznia egy-egy dalrészleten. Arról nem is beszélve, hogy olyan hatáskeltési eszközök vannak a kezében, hogy képes tudatosan játszani a hallgató érzelmeivel. (Az elméleti tudás viszont nem helyettesíti az adott stílus iránti elkötelezettséget, a műfaj sajátosságának ismeretét).
2. Nem ért a szintetizátorokhoz

Ez sem jelent feltétlenül nagy gondot, amennyiben az illető loop-based zenéket ír (house, techouse, minimal), viszont ha olyan stílusban mozog, ahol a szinti automatizálás nagyobb szerepet kap (melodic techno, future house/bass, psytrance, Dnb, dubstep), akkor hiába tölti le akár a Cymatic templateket, nem lesz tőlük sokkal okosabb. Aki nem ért a szinti programozáshoz, előre gyártott templatekből, kész groove-okból dolgozik, plugin használata kimerül egy NEXUSban, esetleg valamelyik divatos szoftszintiben (Serum, Massive, Sylent, stb.), ahol a presetek paramétereihez is csak félve, vagy random nyúl. Ez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy rossz zenét csinál (főleg, ha jó ízlése és füle van), azt viszont kijelenthetjük, hogy erős korlátok közé van szorítva, a mások által létrehozott hangzásokból gazdálkodik, zenéje tehát semmiképp sem nevezhető egyedinek.
3. Még ritmikai alapismeretekkel sem rendelkezik
Ő nem képes még olyan szintű zene létrehozására, amire bárki is megmozdul, vagy akár csak a fejét bólogatja. Ja, de: ha megfelelő gyártók loopjait megfelelően válogatja össze a zenéjében. Durva, hogy vannak, akik a 10. megjelenésük után sem tudják, mi pl. az 1/16T, vagy az 1 BAR.
4. Nincs hallása
Az egyik legdurvább gyakori jelenség. Ők azok, akik abban a hitben vannak, hogy 1 év „zeneszerzési” tapasztalattal a hátuk mögött már a legnagyobb fesztiválon fognak játszani és az összes jó csaj a pult alatt fog térdelni közben. Számukra van egy rossz és egy jó hírem: ez sajnos nem lesz így, a hallás viszont fejleszthető, elég komoly szintekre!
Tény, hogy az, akinek gyengébb a zenei hallása, annak jóval nehezebb dolga lesz, de ennek az adottságnak a hiánya sokszoros szorgalommal egész jól pótolható.
Képzések
DJ KÉPZÉS
30 órányi csoportos képzés során sajátíthatod el a technikai, brand építési és zeneszerzési alapokat, amit 8 óra egyéni, személyre szabott gyakorlással egészítünk ki.
Ha eddig nem mertél belevágni mert teljesen kezdő vagy, úgy érzed megrekedtél egy szinten, nem jön a siker, nem volt rá időd és alkalmad, vagy csak tovább szeretnéd fejleszteni magad, most itt az lehetőség!
Mi történik veled a képzés végére?
- Olyan aktív tudást szerzel, amivel helyzeti előnyre teszel szert
- Szakmai kapcsolataid bővülnek
- Ismerni fogod a legmodernebb dj eszközöket
- Ismerni fogod a zeneelmélet alapjait
- Belekóstolsz a produceri munkába
- Technikai tudásod bővül, így magabiztosabb leszel
- Tudni fogod hogyan kezdj bele a fellépések szervezésébe
- Képes leszel rövid és hoszútávú tervet készíteni a karriereddel kapcsolatban
- Ismerni fogod az arculat kialakítás folyamatát
- A meghatározoztt célcsoportodat könnyebben eléred
- Elkezded átlátni és megérteni az éjszakai élet buktatóit és árnyoldalait
Miért érdemes jelentkezned?
- A legjobb eredménnyel végzők mentori programot kapnak
- A kiemelkedő végzősöknek segítünk a pályára lépésben
- Az oktatás stílus független
- Limitált 12 fős csoportban tanulhastsz
- 30 óra csoportos jelenléti oktatásban veszel részt
- 8 óra egyéni gyakorlást kapsz mentorral
Használt szoftverek: Rekordbox
A képzés hossza: 5 csoportos alkalom: 30 óra + 8 óra egyéni gyakorlás mentorral
Időpontok: 2024. január 24., szerdánként 14:00 - 20:00
Helyszín: Nolatency Studio, Budapest, VII. Szövetség utca 35. és Audioberles.hu streaming stúdiója, Budapest, VIII. Stróbl Alajos utca 3/C.
A képzés díja: 179.000 Ft vagy 2x95.000 Ft


ZENEI PRODUCER START
ONLINE ÉS JELENLÉTI FORMÁBAN IS!
A program fő funkcióira koncentráló kurzus, ahol megtanítunk elsajátítani hogyan működik a szoftver, érintjük a zeneelméleti alapokat, amelyek elengedhetetlenek a szoftver használatához és megmutatjuk azokat a lépéseket, amelyek segítenek megkezdeni produceri karriered. Dobokat programozunk midi segítségével, megismerkedünk a szintetizátorok fajtáival, dallamokat szerkesztünk és betekintést nyerünk a különböző stílusok sajátosságaiba, szerkezeteibe. A kurzus végére magabiztosan fogod használni a programot és rálátásod lesz a zeneírás folyamataira, elkészitessz egy saját zenei részletet.
Tematika:
- Zeneszerkeszési munkafolyamatok, alapfogalmak:
a hang fogalma, tulajdonságai, digitalizálása, ritmikai alapok, a zenék struktúrája,
midi, audio, browser, control bar/routing, session/arrangement view,
az Ableton hangszereinek, effektjeinek csoportosítása - Audio session:
hangfelvétel készítés, sampling, resampling
editálás (time/pitch correction), warpolás, melodyne, autotune,
szerkesztési gyakorlatok (fade, split, consolidate, stb.), - Midi session/zeneelméleti alapok (ritmika):
note, clip, grid, recording, editálás, dob groovok készítése - Midi session/zeneelméleti alapok (hangjegyek, hármashangzatok):
dallam, harmónia, basszus készítés. A tanultak összegzése, egy zenei részlet elkészítése
Jelenléti képzés:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 4 alkalom + vizsga
A képzés indul: 2024. január 22-én
Időpontok: Hétfőnként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 89.000 Ft
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk (jelenléti képzés esetén)!
Online képzés:
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 30 db videó, 3,5 órányi videóanyag
Időpontok: bármikor, mivel saját tempóban teljesíthető, visszanézhető online tananyag
A képzés díja: 49.000 Ft
AZ ONLINE KÉPZÉS ELÉRHETŐ ITT:
https://producerschool.
ZENEI PRODUCER I.
Már írsz zenéket, de nem szólal meg úgy ahogyan szeretnéd?
Úgy érzed van hová fejlődni az Ableton live használatában?
Szeretnéd tudni melyik hangszer és effekt pontosan mire való?
Szeretnél tudatosan nyúlni a hangszínekhez?
Szeretnéd megtanulni a Serum plugin használatát?
Ha igen, ez a képzés Neked szól, ugyanis ez a képzés az Ableton Live szoftver ismeretének szélesítése mellett a hangszerelésre, a zenei kompozícióra és az első teljes zene megírására helyezi a hangsúlyt.
Elérhető jelenléti csoportos képzésként, illetve online formában is.
Tematika:
- Sound design alapok:
Sampling, szűrők, envelope-ok, lfo, automatizálás - Sound design alapok:
Szintézis - Effektek:
Kreatív effektezés, mixing alapvetések - Midi/key mapping:
Külső midi keyboardok, controllerek használata, automatizálás, midi felvételek - Arrangement/zenei kompozíció:
A zenei részegységek sajátosságai, előállításuk - Workflow:
Az egyes zenei részek összefűzése, hatékony munkafolyamat
2 extra gyakorlati/konzultációs alkalom
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 9 alkalom (6 tanóra + 2 konzultáció + vizsga)
A képzés indul: 2024. március 4-én
Időpontok: Hétfőnként 18:00 - 21:00
A képzés díja: 129.000 Ft vagy 2x75.000 Ft


ZENEI PRODUCER II.
Ez a haladó kurzusunk alaposan vizsgálja a műfaj sajátosságait, a meghatározó előadók zenéin keresztül. Elemezzük a szintézist, az arragementet és mindent, amitől úgy fog szólni a Te zenéd is, mint a legnagyobb nevek alkotásai.
Tematika:
- ANALÍZIS/HALLÁSGYAKORLATOK, ZENEI SZERKEZET LÉTREHOZÁSA
- zenei rétegek csoportosítása
- ismert trackek sávonkénti elemzése
- a használt hangszínek részletes elemzése
- amit nem is hallasz a zenében, de ha kiveszed hiányzik
- szerkezeti elemzés
- mixing elemzés -
HANGSZERELÉSI ALAPVETÉSEK
- frekvenciamenet, oktáv, alaphang, felhangok, felharmonikusok
- fázis
- a hangszínek, hangszerek tranzienseinek és lecsengéseinek fontossága, megváltoztatása
- layering (a hangszerek rétegezése)
- sub bass (kell-e, mikor, mennyi, és hogyan?) -
HANGSZERELÉS: A VIZSGÁLT HANGSZÍNEK ELŐÁLLÍTÁSA
- szinti, sampler, vagy konyhakész hangminta
- basszusok készítése (rolling, offbeat, rumble, stb.)
- dob szekvenciák készítése
- beütő hangok/stabs
- egyedi hangszínek előállítása
- dallam szerkesztés
- arpeggiator -
HANGSZERELÉS KONTEXTUSBAN
- a hangszerek hiarerchiája, a szerepek megváltoztatása
- a megfelelő hangszínek választása, kontextusba helyezése
- Milyen lágét, frekvenciamenetet és lencsengést válasszunk a többi hangszer mellé?
- hogyan kerüljük el a túl hangszerelést?
- a lábdob és basszus kohéziója -
ARRANGEMENT
- hogyan lépjünk ki a 8 BARos loopból?
- hogyan csináljunk kiállást
- mitől fog ütni a drop, vagy a refrén?
- mikro és makro automatizáció -
TIPPEK/TRÜKKÖK
- otthon is végezhető fül tréningek, fókusz segítő módszerek, hogy munka során könyebben tudj döntéseket hozni
- a hatékony munkavégzés alapjai, mennyi időt kell/szabad szánni egy dal elkészítésére?
- hogyan ne hallgassuk jóra, vagy rosszra a készülő zenénket?
- remake készítése (a legjobb autodidakta tanulási módszer) - eq, gate, reverb, automatizálási trükkök
- témák, amiket hoztok (pl. hogyan van megcsinálva egy konkrét hang egy adott zenében, stb.)
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A jelenléti képzés hossza: 9 alkalom (6 tanóra + 2 konzultáció + vizsga)
A képzés indul: 2024. január 11.
Időpontok: Csütörtökönként 18:00-21:00
A képzés díja: 129.000 Ft vagy 2 x 75.000 Ft
MIXING I.
A keverési munkafolyamat alapfeltétele a jó hangszerelés, és az alapvető munkafeltételek (lehallgatás, akusztika) megteremtése. Ezután a következő lépés a hallás fejlesztése, amire a képzés során a legnagyobb hangsúlyt fektetjük. Teljesen az alapoktól indulunk és mindent végig veszünk, amire a keverés során szükséged lesz! A füledet garantáltan kinyitjuk, mivel aképzés nagyjából fele listening session lesz! Vasakkal és pluginekkel is dolgozunk, hogy teljes képet kapj az eszközök megfelelő kezeléséről.
A képzés végére:
- érteni és hallani fogod a kompresszorok működését, típusait
- tudni fogod melyik EQ milyen feladatra való, tudni fogod megfelelően beállítani
- tudsz mélységet adni a zenének
- el tudod egymástól szeparálni az egyes hangszereket, úgy hogy azok ne versengjenek, hanem segítsék egymást
- tisztább, érthetőbb, dinamikusabb mixeket fogsz készíteni
- átlátod a stúdiósztenderd outboardokat, eszközöket és a plugin megfelelőjüket
Tematika:
1.
- stúdió akusztika, lehallgatás, a keverés előkészítése
- fizikai alapismeretek
- recording, mikrofonok
- gain structure, mono/stereo/dual mono, mid/side
2.
- analyzerek, frekvenciatartományok, harmonikusok, fázis
- szűrő tipusok, EQ-k csoportosítása
- korrekciós EQ, kreatív EQ, színezés a gyakorlatban
3.
- dinamika szabályzók: gate/ expander
- kompresszor I.
4.
- kompresszor II.
- busz Kompresszor
5.
- paralell rendszerek
6.
- reverbek
- delayek, modulácoós effektek
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
Használt szoftverek: Pro tools, Ableton Live, számtalan plugin
Használt vasak és mikrofonok: lásd Record Low stúdió honlapja
A képzés hossza: 6 alkalom
A képzés indul: 2023. október 28-án
Időpontok: Szombatonként 14:00 - 20:00
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2 x 90.000 Ft


MIXING II.
Azoknak ajánljuk akik már elvégezték a Mixing I. képzésünket, vagy ismerik az ipari sztenderd berendezéseket, illetve azok szoftveres emulációt. A képzés során a keverési technikákra és workflowra helyezzük a hangsúlyt.
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 4 alkalom
Időpontok: 2024. január 13.
Hétvégente, egész napos
A képzés díja: 169.000 Ft vagy 2x90.000 Ft
ALL-IN
Kiknek ajánljuk? Mindazoknak, akik szeretnének komolyan foglalkozni a zeneírással és még kezdők vagy csak minimális tapasztalattal rendelkeznek.
Ez az átfogó zenei producer képzés magába foglalja a Zenei Producer START, I., II. és Mixing képzéseinket.
Diákjaink számára az Ableton Live szoftverre 50% kedvezményt, az Arturia plug-in csomagokra szintén 50% kedvezményt biztosítunk!
Használt szoftverek: Ableton Live 10/11
A képzés hossza: 7 hónap
A képzés indul: 2024. január 22-én
Időpontok: lásd feljebb
A képzés díja: 645.000 Ft helyett 499.000 Ft vagy 4x130.000 Ft


SZAKKÖR
Első ízben a péntek délutántól késő estig tartó időszakot célozzuk be, de nem titkolt szándékunk a hét többi napjára is kiterjeszteni a lehetőséget!
A szakkör lényege, hogy az oktató termünket, próbateremünket/feljátszónkat, tervezett akusztikájú stúdiónkat, valamint két állandó szakembert egyszerre állítsunk a dalaid szolgálatába!
Ha szeretnéd a zenéidet:
- új szintre hozni,
- új ötletekkel gazdagítani
- profi akusztikai és lehallgatási körülmények között ki/újrakeverni,
- hangszeresként elektronikával felturbózni
- másoktól tippeket, trükköket ellesni
mindezt közösségi formában, akkor a péntek délutánjaidat mostantól tedd szabaddá, mert a zenéid mostantól új erőre fognak kapni!
Használt szoftverek: Ableton Live, számtalan plugin
A szakkör indul: 2023. november 24.
Időpontok: Péntekenként 17:00 - 22:00
A szakkör díja: 39.000 Ft.- / 4 alkalom
5. Nincs szorgalma, akaratereje
A leggyakrabban azoknál fordul elő, akik igazán tehetségesek. Melléjük mindenképpen kell egy co-producer, vagy egy manager (szerű lény), aki rúgdossa őket, maguktól ugyanis képtelenek az operatív feladatok ellátására, a határidők betartására, vagy akár egyetlen dal befejezésére is.
6. Nem képes önállóan befejezni egy tracket sem, mindig újba kezd
Ez talán a leggyakoribb jelenség a folyamatos sikereknek még nem örvendő producereknél. Ennek egyszerű okai vannak: nem megfelelő a workflowja, ugrál az egyes munkafolyamatok között, nem tudatosan használja az eszközöket, a DAW-ot, nincs víziója (A suliban talán ezek azok, amiket a leginkább orvosolni szoktunk.)
7. Nincs víziója

Tipikus jelenség. A legtöbb kezdő producer úgy ül le zenét írni, hogy nincs konkrét elképzelése, hanem a végeredmény az lesz, ami sikerül. A dalszerzés elején (és közben sem) határoz meg támpontokat, elképzeléseket, hanem csak próbálkozik (ahogy a kiskutyák szoktak). Szép és jó érzés így is zenélgetni, viszont aki magára ismer, ne hívja magát „zenei producernek”. (Én se hívom magamat futballistának, mert havonta egyszer kimegyek a haverokkal rúgdosni – főleg, hogy nem is szoktam :D)
8. Ugrott egy lépcsőfokot és azt hiszi, mindenkinél jobb

Mindenki átesett már azon, hogy valami nagy áttörés jött a zenei fejlődésében, akár magától jött rá, akár segítséggel. Mindig van egy-egy szintugrás, ami után az önbizalom megnő (pl. sikerült egy „olyan” bassline-t csinálni), azonban ne feledjük, hogy ettől még lehet, hogy a dalszerkezet szar, illetve ez a lépés a dinamikai hibáinkat sem biztos, hogy orvosolta.
9. Mindent saját maga szeretne csinálni a legelső hang leütésétől a masterig
Az egyszemélyes világsztárok is (akik tényleg maguk írják a zenéiket) teamben dolgoznak. Van, akinek külön ütem,- és dallamfelelőse is van, de tipikusan a producer, a mixing és a mastering szakember külön személy, a három munkafolyamat három különböző helyszínen zajlik. Itthon a kisebb piac=kisebb budget miatt erre kevesebb esetben van lehetőség, de ne feledjük, hogy ez az optimális.
10. Nem ismeri a digitális jelfeldolgozás folyamatát, a stúdióban használatos eszközöket, vagy magát a DAW-ot sem

Legtöbben sajnos bizony nem tudják, mi zajlik a ’dobozban’. Nem mondom, hogy ezen a területen is egyetemi szintű tudással kell rendelkezni, de az alapvető működéssel illik tisztában lenni, hiszen aki érti legalább egy konverter, vagy egy plugin működését, az ésszerűbben fog dolgozni, kevesebb felesleges kör megfutásával. Ja, és nem kerget hiú ábrándokat, azzal kapcsolatban, hogyha lenne két analóg EQ-ja és kompresszora, akkor minden hangzásbeli problémája megoldódna.
+1 Nincs ízlése
A végére hagytam ezt a ráadás pontot. Ez az egyetlen hiba/hiányosság/gyeneség (nevezzük bakárhogyan), amin nem lehet változtatni. Az összes többi pont javítható fejleszthető (akár külső segítséggel, akár önfejlesztéssel – ez ugye egyén függő). Lehet valakinek tök jó hallása és ritmusérzéke, vagy akár elméleti tudása, ha ízlése nincs, legfeljebb önmaga szórakoztatására foglalkozzon zenéléssel!