Április 6-án indul az idei tanévünk utolsó képzése, a Mixing kurzusunk, a Record Low Stúdióban, Puha Szabolcs vezetésével. Ennek apropóján fókuszban a keverés és a leggyakrabban vétett hibák. Ha szeretnél fejlődni ezen a téren, csekkold a képzésünket: producerschool.hu/mixing!
1. TÚLTOLT SZTEREÓ KÉP
Talán az egyik leggyakoribb jelenség, amit már sokan hangszereléskor (is!) elkövetnek. A túl széles panorámázások sok sávon alkalmazva, illetve a stereo imager-ek nem tudatos használata is felelős a jelenségért. Ilyenkor ellenfázisba kerülhetnek bizonyos frekvenciák a jobb és bal oldalon, így a hanganyag nem lesz mono kompatibilis.
A másik ilyen probléma, amikor fázishiba nélkül minden szuper széles, ilyenkor kilyukad a zene közepe. Csak oldalirányból jönnek az információk és nincs közép. Legtöbb esetben a lábdobnak, pergőnek, basszusnak és éneknek középen kell elhelyezkednie, ezt sokan figyelmen kívül hagyják. A sztereó mix "3D" hatásához viszont a panoráma csak az egyik eszköz, a hangszínszabályzás, zengetők, késleltetők és modulációs beállításokon túl a tranziensek megfelelő kezelése is szükséges ahhoz, hogy megfelelő térérzetet kapjunk.
2. MINDIG CSAK VÁGÁS
EQ-zásnál az egyik leggyakoribb hiba az indokolatlan pass filterek használata. Ez két okból lehet problémás. Minden szűrő, főként a pass filterek megváltoztatják a fázist. Minél meredekebb egy vágás, annál inkább jelentkezik a (mellék)hatás. Ez nem minden esetben gond, viszont ha két sáv, mondjuk egy lábdob és basszus fázisviszonya megfelelő, akkor pl. egy indokolatlan 20Hz-es mély vágással már el is szúrtuk azt.
A másik probléma, amikor a hangszerek maszkolásának orvosolására használja valaki a drasztikus LP, vagy HP filtereket, ahelyett hogy finomabb, shelf szűrőkkel tenné ugyanezt.
3. KOMPRESSZOROK HASZNÁLATA:
Sokszor találkozom azzal, hogy indokolatlanul, vagy rossz beállításokkal van sávokra rászúrva egy-egy kompresszor. Az leginkább a kezdők hibája. Ha nem hallod, mit csinál a kompresszor, akkor inkább ne használd! A megfelelő akusztika és lehallgató rendszer hiányában nagyon nehéz a dolgod! Az apró dinamikai változásokat, a tranziensek megváltozását, a hanganyag lüktetésének kisebb mértékű módosítását nem egy évnyi számítógépes zeneírás után fogod meghallani, legtöbbször évek kellenek hozzá, és/vagy tudatos hallgatás.
4. DÖNTÉSEKET MEGHOZATALA KISZÓLÓZVA
A solo gomb hasznos, mert figyelmünket az adott sávra tudjuk összpontosítani, viszont fontos hogy megint kontextusba helyezzük a hangszert, és megvizsgáljuk a teljes hanganyagot egyben, hiszen senki nem fogja kiszólózva hallgatni a zenét!
5. ESZKÖZTÁR HIÁNYA
Nagyon gyakori, hogy valaki képes tiszta és egyenletes hangképet csinálni, megfelelően kezeli a maszkolást, finoman, nem túltolva használni a hangszínszabályzókat, a mix mégis élettelen. Ennek az oka legtöbbször az analóg modellezésű eszközök mellőzése. Ha csak digitális EQ-kat használsz, a hangképed steril, unalmas lesz! Az analóg hatású EQ-k frekvenciaválasza nem lineáris, ezért életet visznek a hangzásba. Célszerű korrekciókra digit EQ-t alkalmazni (szűkebb görbékkel tompítani), színezésre pedig analóg modellezésű plug-int használni (szélesebb görbével emelni).
6. TÚLTOLT SZATURÁCIÓK
Ez a másik véglet, amikor valaki mindent színezéssel szeretne megoldani. Minden sávra több olyan eszközt használ, melyek színeznek, csöves, szalagos trafós megoldásokat kombinál ész nélkül, zsúfoltak lesznek a harmoniksok, és koszos lesz a hangkép.
7. NEM MEGFELELŐ LEHALLGATÁSI KÖRÜLMÉNYEK:
Sokan olyan szobában próbálnak meg lekeverni egy dalt, ami tele van állóhullámokkal. Hiába alkalmazol pl. kőzetgyapotból készült panelokat a szobád kezelésére, az alacsony frekvenciás állóhullámok attól még jelen lesznek. Ha 2-3 helyen "bebúg" a szoba, akkor ugyanennyi helyen kioltás is történik, ahol 10dB környéki különbségek is tapasztalhatók. Nem jó úgy low-end-et keverni, hogy 200 Hz alatt 6 ponton is mást hallunk. A drágább hangfal nem hoz megoldást, csak kezelt akusztika estén. Ha már kezeltük a problémát és a lehallgató rendszerünk sem belépő kategóriás, a konverter még mindig szűk keresztmetszet lehet. Pl. egy 50 ezer forintos hangkártyából nem fog részlet gazdag jel távozni, hiába várjuk tőle azt. Fejlesztés esetén az első tehát az akusztika kezelése, másodig a lehallgató rendszer, harmadik a konverter, ha időbeli sorrendet szeretnénk felállítani! A fejhallgató pedig alkalmatlan arra, hogy 100%-ban azt használva hozzunk döntéseket. Ellenőrzésre, kiegészítésre jó lehet, többre nem!
8. NEM MEGFELELŐ GAIN STAGING
Az ki-és bemenő jelek szintjének stratégiája kulcsfontosságú in-the-box, analóg és hibrid megoldásoknál egyaránt. Nem csak a digitális torzításról van szó, a téma összetettsége miatt inkább ezt majd egy külön cikkben taglaljuk!
9. LOOPON DOLGOZÁS
Sokszor elfelejtjük időbeli kontextusban meghallgatni az adott zenei részletet, zenét, mert ráfókuszálunk egy-egy problémára. Ilyenkor jó megoldás, ha kis szünet után szánunk időt a hanganyag meghallgatására úgy, hogy a problémás résztől jóval visszább indítjuk el a lejátszást, vagy akár elöről hallgatjuk meg a teljes zenét.
10. NINCS PARALLEL PROCESSING
Megint csak egy külön témakör, sőt külön cikk, külön képzés! Ha nincs párhuzamos effekt használat, nincs profi megszólalás. A direkt jel összekeverése a processzált jellel teljesen más eredményeket hoz, mint egy jelútba szúrt effekt finomabb beállítása. Legyen szó torzításról, dinamika szabályozásról, zengetésről, késleltetésről, vagy modulációs effektről.
10+1. NE AKARJ MINDENT AZONNAL
Szánj időt a hallgatásra, szünetre, és szánj nagyon sok munkaórát és éveket a tanulásra, fejlődésre! Ebben segítenek a kurzusainkat, amelyeket ezen linken találsz: producerschool.hu/kepzesek